Europa ar putea înăspri obiectivele în privința emisiilor de CO2 ale automobilelor

2 ianuarie 2020



Este posibil ca Uniunea Europeană (UE) să înăsprească măsurile privind emisiile de CO2. Reglementările, care erau deja considerate ambițioase, ar putea deveni mai dure, la orizontul anului 2030.

În aprilie 2019, Parlamentul European a fixat media emisiilor de CO2 ale automobilelor, pentru 2030. Reglementările prevăd o reducere de 37,5% față de limita de 95 g/km fixată pentru 2021, cu un palier de -15% pentru 2025.

În cadrul ultimelor sale rapoarte privind scăderea gazelor cu efect de seră, supervizate de noul președinte Ursula von der Leyen, Comisia Europeană (CE) își va revizui obiectivele și va stabili procente mai mici.

Comisia și-a stabilit ca obiectiv neutralitatea amprentei de carbon la nivelul UE, în 2050. În acest sens, ar putea trece la măsuri chiar mai drastice decât cele deja decise. Astfel, pentru iunie 2021 sunt programate noi evaluări și se va propune revizuirea normelor fixate pentru 2030.

După anunțarea obiectivelor pentru 2030, mai mulți constructori au acuzat că acestea sunt ”prea ambițioase”. În 2018, emisiile medii de CO2 ale automobilelor noi vândute în Europa au crescut pentru al doilea an consecutiv și au atins în jur de 120,5 g/km.

Durata de viață a unui model auto este, în medie, de șapte ani. Se știe că, pentru a reduce costurile, constructorii colaborează între ei, prin participațiuni, răscumpărări, parteneriate, etc. Însă prețul unui automobil crește o dată cu instalarea tehnologiilor de depoluare și investițiile în propulsia electrică, care apar ca singurele soluții viabile pe termen scurt, dar lasă puține resurse pentru cercetarea și dezvoltarea soluțiilor alternative, ca hidrogenul și carburanții sintetici. În plus, la toate acestea se adaugă și faptul că electromobilitatea prezintă destul de multe constrângeri, ca lipsa de infrastructură și timpul de încărcare destul de mare. Riscul este ca anumite tipuri de automobile (sportivele de mici dimensiuni sau modelele urbane) și chiar unii constructori să nu supraviețuiască acestei tranziții.

Eventualitatea unei norme și mai severe pentru 2030 a fost primită destul de rece de către constructori. Bernhard Mattes, președintele lobby-ului industriei auto germane VDA, a declarat: ”Există pericolul ca obiectivele cele mai stricte de emisii ale flotelor de automobile să fie și mai restrictive, în timp ce cele pe care le avem acum au fost decise abia anul trecut”. O purtătoare de cuvânt a CE a explicat: ”Comisia poate propune în mandatul său un nou obiectiv, dar o asemenea decizie ar cere o evaluare a impactului economic și ar necesita aprobarea Parlamentului European și a Consiliului European, pentru a fi propusă ca lege”. La rândul său, Carlos Tavares, patronul PSA, dar și unai dintre figurile proeminente ale industriei auto continentale, reunite sunb egida Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), a declarat referitor la această decizie: ”Multe dintre aceste lucruri trebuie coordonate cu o abordare de 360 de grade, pentru a asigura o mobilitate sigură, abordabilă și durabilă”.

Până la stabilirea de noi rigori în privința emisiilor, este interesant de văzut care va fi capacitatea constructorilor de a atinge (sau nu) obiectivele fixate pentru 2021 – un indicator crucial privind ceea ce se va întâmpla în viitor.