Tesla și Elon Musk continuă să surprindă

17 iunie 2020



Lui Elon Musk toate îi merg din plin. În viața privată, omul de afaceri a devenit tată pentru a șasea oară, iar din punct de vedere profesional și-a văzut încă un vis împlinit: SpaceX a devenit prima întreprindere privată care a trimis oameni în spațiu.

Pe lista reușitelor neapărat trebuie să figureze și ”leafa” de la Tesla: Musk  are acum tot dreptul să încaseze un salariu de aproape 775 de milioane de dolari (circa 686 de milioane de euro). Această sumă exorbitantă este rezultatul unui program de remunerație pe măsură, indexat în funcție de performanțele financiare ale companiei Tesla.

În 2018, acționarii i-au acordat fondatorului Tesla 20,3 milioane de acțiuni pe o perioadă de zece ani sau echivalentul a 56 de miliarde de dolari (circa 50 de miliarde de euro). Elon Musk poate să primească această sumă eșalonat, în tranșe de 1% sau 1,69 milioane de acțiuni de fiecare dată când Tesla depășește un anumit prag pe bursă și când atinge un anumit nivel al cifrei de afaceri și de beneficii.

„Recent, una din etapele importante a veniturilor anuale de 20 miliarde de dolari și o capitalizare bursieră de 100 miliarde (pe o perioadă dată) a fost atinsă și avizată de Consiliul de administrație”, explică Tesla, ceea ce permite șefului său să beneficieze de 1,69 milioane de acțiuni, pe care le va cumpăra la prețul de 350,02 dolari unitatea (în jur de 310 euro) și va putea să le revândă la un preț superior.

În afara acestui sistem de recompensare prin acordarea de acțiuni, bazat pe performanțele financiare de la Tesla, Elon Musk nu are practic salariu, însă deține deja 18,5% din capitalul Tesla, o participațiune evaluată la peste 24 miliarde de dolari (în jur de 21,5 miliarde de euro).

În altă ordine de idei, dar tot pe tema Tesla, trebuie spus că nebunia speculativă de pe piața bursieră nu a cunoscut criza. Compania a depășit destul de bine problemele economice din primele luni ale anului, iar cotația unei acțiuni Tesla pe piața bursieră a depășit recent pragul simbolic de 1.000 de dolari. Ceea ce asigură brandului Tesla o valoare estimată la 185 de miliarde de dolari! Altfel spus, Tesla a devenit cel mai bine valorizat brand auto pe bursă, depășind Toyota.

Deloc rău pentru un constructor care a produs anul trecut doar 360.000 de automobile, cifră care într-un clasament după volume l-ar plasa mai degrabă în categoria celor de nișă! Este clar că Tesla nu joacă după regulile clasice ale firmelor auto, în care volumele și marja operațională sunt cele care contează cu adevărat, ci este mai degrabă evaluata ca o companie de tehnologie. Pe de altă parte, surprinde mereu modul în care Tesla și Elon Musk conving pe piața bursieră.

Apple a cunoscut o evoluție oarecum similară, pe când avea un singur model în oferă, celebrul iPhone. Însă există și diferențe semnificative: Apple a vândut enorm de multe exemplare iPhone, ceea ce i-a permis obținerea de profit și reinvestirea în cercetarea și dezvoltarea de noi produse.

La Tesla, entuziasmul actual nu mai vizează doar soluțiile de e-mobilitate, ci gravitează în jurul sistemului informatic și în special a inteligenței artificiale integrată în sistemul de pilotaj autonom. Astfel, mulți speră ca Tesla să depășească statutul de producător de automobile și să treacă la cel de furnizor al propriilor tehnologii pentru alți producători.