Paradoxurile Tesla, între capitalizarea bursieră și pantalonii S3XY

2 august 2020



Pentru mulți, probabil cel mai mare paradox de la Tesla constă în imensa discrepanță între capitalizarea bursieră – prima din lume, în domeniul auto! – și performanța modestă în privința profiturilor și a marjelor operaționale – până mai ieri, printre cele mai modeste.

Tesla este cu siguranță un caz aparte în istoria de dată recentă a industriei auto, una de altfel necruțătoare cu orice tentativă de apariție a unei mărci noi. În 15 ani, compania americană a reușit să treacă de la statutul de startup foarte dinamic la cel de concurent redutabil pentru mărcile cu tradiție.

Din păcate, mai mereu beneficiile s-au lăsat așteptate. În ciuda exploziei valorii bursiere, primele luni de profit sunt de dată foarte recentă. În primul trimestru din 2020, Tesla a fost unul din puținele grupuri auto care au realizat beneficii și au înregistrat plusuri pe o piață în cădere liberă, în plină criză Covid-19.

Dacă până acum avea un progres lent și creșteri datorate de regulă speculațiilor bursiere, în prima parte din acest an Tesla a reușit performanța de a fi departe de cei mai buni producători de automobile, în materie de rezultate financiare.

Se știe că imaginea mărcii Tesla este dată chiar de către cel care se află în fruntea companiei, Elon Musk, care a aplicat mereu un model propriu de comunicare, plin de originalitate. Apropo de modul în care acesta construiește imaginea Tesla, cât și de atacurile sistematice la care este supus pe piața bursieră și nu numai, celebrul om de afaceri a avut recent o nouă idee, pe cât de năstrușnică, pe atât de originală!

Într-un gest care, probabil, s-a vrut a fi o replică subtilă la adresa detractorilor și a celor care în nenumărate rânduri au prezis prăbușirea Tesla la bursă, Musk a lansat pe piață un inedit model de… pantaloni scurți. Short-ul este brodat cu logo-ul mărcii și grupul de litere și cifre ”S3XY” în partea din spate (de la cele patru modele din gama Tesla). Produsul a fost scos la vânzare la prețul de 69,420 de dolari – o cifră de referință pentru mai multe lucruri, printre care și canabisul.

Nu a mirat pe nimeni că acest articol de îmbrăcăminte s-a vândut foarte bine, iar stocurile s-au epuizat rapid. Este și acesta un semn că, poate, numeroșii detractori ai lui Tesla aveau nevoie de o campanie care… să le mai închidă gura.