DRIVE TEST Toyota Yaris GR și Toyota Yaris Cross. Rafinamentul tehnic nu ține cont de dimensiuni!
12.10.2021
        
Distribuie acest articol!   

După ce, în 2000, prima generație Toyota Yaris primea prestigiosul trofeu european Mașina Anului (Car of the Year), reușita a fost repetată anul acesta, de noul Yaris, recent lansat pe piață. A patra generație Yaris este deja o nouă poveste de succes, scrisă în stilul consacrat Toyota.

Performanța obținută de mica citadină japoneză, dezvoltată pe noua platforma tehnică GA-B de la Toyota, ne-a trezit curiozitatea, astfel că un drive test cu Yaris figura de ceva vreme pe agenda noastră. Curiozitatea profesională ne-a fost satisfăcută recent, prin amabilitatea partenerilor noștri de la New Wave Motors Timișoara, distribuitor autorizat Toyota și Lexus.

A fost o experiență peste așteptările noastre, având în vedere că am avut ocazia să testăm nu un automobil, ci… două. Și nu oricare, ci versiunea de top Yaris GR, alături de noul SUV Yaris Cross, proaspăt lansat în producție!

Yaris GR, o creație tehnică rasată

Cu trimitere evidentă la echipa de curse Toyota Gazoo Racing, inițialele GR indică faptul că avem de-a face cu o creație tehnică de excepție, care beneficiază din plin de experiența niponilor în materie de raliuri. De altfel, această versiune a fost dezvoltată prin colaborarea Toyota Gazoo Racing cu Tommi Mäkinen Racing, pentru a aduce tehnologia de vârf și know-how-ul din motorsport în producția de serie.

Vorbim despre o serie limitată, bineînțeles, pentru că Yaris GR este un produs rasat, oferit la un preț pe măsură, deci nu tocmai la îndemâna oricui! Cei care îl cumpără o fac nu neapărat pentru că își permit să dea circa 37.000 de euro pentru  un model de categorie mini, cât mai ales pentru că își doresc cu ardoare experiența deosebită oferită de această mică bombă pe roți. Până la urmă, este vorba de un model cu pedigri WRC, dotat cu cel mai puternic motor în trei cilindri aflat în producție, sistem AWD de top, frâne fenomenale și direcție excepțională.

Caracterul sportiv este rapid trădat de o serie de detalii de la exterior, precum difuzorul spate cu evacuare dublă sau discurile supradimensionate, cu etrierele putând cu mândrile logo-ul Toyota GR.

De altfel, însemnele GR se regăsesc peste tot unde puteau fi aplicate, de la roți și hayon până la scaune, volan sau display-urile de pe bord. Mesajul lor este clar: acesta este un automobil special!

Yaris GR este o dovadă cât se poate de convingătoare că experiențele dinamice de top nu sunt apanajul exclusiv al automobilelor de categorie grea. Cei care vor avea ocazia să conducă un Yaris GR vor înțelege, cu siguranță, ce vrem să spunem.

Odată instalat la comenzile sale, mica ”jucărie” pur și simplu se va distra cu simțurile tale de pilot aflat în căutarea aventurii. Este un fel de simfonie a sunetelor și senzațiilor, în stil rallye, pe care amatorii genului (și nu doar ei!) o vor savura din plin.

De regulă, modelele de această talie trec oarecum neobservate în trafic. Nu este cazul lui Yaris GR, care atrage ușor privirile tuturor, în primul rând prin aspect. Iar dacă este cazul, și prin comportament dinamic.

Accesoriile aerodinamice, trenul de rulare sport, pavilionul din fibră de carbon și portierele fără ramă la geam sunt câteva detalii care, dincolo de utilitate și sportivitate, înnobilează mica sportivă japoneză.

Interiorul păstrează spiritul sportiv prin mai toate detaliile și oferă spațiul tipic unui coupe, adică locurile din spate sunt acolo pentru orice eventualitate, însă este foarte clar pentru toată lumea că Yaris GR nu a fost creat pentru… ”căratul pasagerilor”.

Este greu de descris în câteva rânduri o experiență remarcabilă de condus, așa cum Yaris GR este capabil să ofere. Așa că dacă vreodată veți avea ocazia să conduceți un Yaris GR, vă garantăm că merită!

Cât despre preț, în niciun caz acesta nu trebuie evaluat prin prisma dimensiunilor! Pentru că acest model nu este impozant prin cote de gabarit, ci prin prestații și rafinament sportiv. Iar din acest punct de vedere, piața nu este tocmai ofertantă la acest nivel de preț!


Toyota Yaris GR – scurtă fișă tehnică
Versiune: Performance.
Motorizare: 1,6 litri benzină, turbo, 261 CP, 360 Nm.
Transmisie: ambreiaj multi-disc controlat electronic GR Four.
Performanțe: viteză max. 250 km/h, accelerație 0-100 km/h în 5,5 sec.
Consum mixt declarat (WLTP): 8,2 l/100 km.
Preț exemplar testat: 36.868 euro (cu TVA).


Yaris Cross, SUV-ul ideal pentru jungla urbană

Yaris Cross este un SUV urban ale cărui atuuri constau în designul atractiv și cea mai nouă tehnologie de propulsie hibrid. O rețetă care va face din acest model un succes pe segmentul B-SUV, unul dintre cele mai disputate, la ora actuală, pe piața auto europeană.

În comparație cu Yaris ”clasic”, SUV-ul are cu 24  cm mai mult în lungime (4,18 metri) și, evident, este mai înalt. Rămâne însă printre cele mai mici modele din segment, și păstrează o distanță de siguranță, din acest punct de vedere, față de următorul model din gama Toyota, SUV-ul compact C-HR (4,36 metri lungime).

Spre desosebire de GR, Yaris Cross nu are mai deloc legătură cu sportivitatea și mizează exclusiv pe cartea utilității. Dincolo de apartenența la aceeași familie de modele, cele două versiuni mai au un numitor comun: rafinamentul tehnic. Bineînțeles că în cazul de față nu putem vorbi de prestații dinamice impresionante, însă eficiența asigurată de propulsia hibrid care folosește un motor pe benzină de 1,5 litri și dispune de o putere totală de 116 CP oferă un consum mixt care poate ajunge până la 4,4 l/100 km.

Pragmatismul care a stat la baza conceperii acestui model îl face ideal pentru alergătura de zi cu zi în jungla urbană. Elementele practice, precum bancheta spate culisabilă sau numeroasele spații de depozitare sunt completate de materialele de bună calitate și tehnologia disponibilă la bord.

Este remarcabil, de asemenea, modul în care Toyota a reușit să facă din Yaris Cross un model atrăgător și din punct de vedere estetic! Deși este cel mai mic SUV din gamă, exteriorul transmite un aer de robustețe și capabilități off-road, în timp ce interiorul oferă spațiu rezonabil și confort de top pentru această clasă.

De fapt, Yaris Cross respectă întocmai definiția unui SUV, așa cum este dată chiar de Toyota: ”un automobil cu veleități off-road puternice, capabil să reziste pe terenuri și în condiții mai dure, în timp ce interiorul confortabil și manevrabilitatea ușoară îl fac ideal pentru toate scopurile și pentru familie”.


Toyota Yaris Cross – scurtă fișă tehnică
Versiune: Exclusive Premiere Hybrid 4×4.
Motorizare: 1,5 litri HEV, 116 CP, 120 Nm.
Transmisie: E-CVT.
Performanțe: viteză max. 170 km/h, accelerație 0-100 km/h în 11,2 sec.
Consum mixt declarat (WLTP): 4,4-5,1 l/100 km.
Preț exemplar testat: 31.997 euro (cu TVA).

Distribuie acest articol!