NEVS Emily GT. Se profilează un comeback SAAB?
20.12.2023
        
Distribuie acest articol!   

Dispărută în 2012 și redenumită NEVS, SAAB este o marcă istorică, care cândva își disputa cu Volvo statutul de principal constructor de automobile din Suedia. După ani de incertitudini și dispariția de pe piața auto, acum încearcă revenirea, prin lansarea unui sedan: Emily GT.

Noua creație este o mașină electrică de familie, care ar urma să fie produsă în orașul din Suedia în care SAAB își are sediul istoric, Trollhättan.

Când SAAB a dat faliment, în 2012, gigantul chinez Evergrande a cumpărat compania și a redenumit-o NEVS (acronim de la National Electric Vehicle Sweden AB), în 2016, pentru a evita problemele legate de drepturile asupra mărcii. Apoi, imediat după lansarea primului 9-3 convertit în automobil electric, producția fabricii din Trollhättan, bastionul SAAB, a fost oprită.

Recent însă, NEVS a anunțat vânzarea activelor către start-up-ul EV Electra. Noul proprietar se prezintă drept „primul constructor de automobile electrice cu un centru de dezvoltare în Liban”. În contextul tranzacției, este prezentată drept o companie canadiană, unde are o parte din birouri. Greu de precizat…

Mult mai clar este, în schimb, anunțul făcut de investitorul și CEO-ul Jihad Mohammad. Omul de afaceri și-a oficializat intenția pe care o anunțase încă din timpul dezvăluirii berlinei Emily GT, la începutul anului: să asigure producția acestui sedan în fostele facilități de producție SAAB din Suedia.

Acest model electric, cu look inspirat din defuncta marcă, este rezultatul unei dezvoltări de lungă durată, inițiată în epoca Spyker (proprietar SAAB din 2010 până în 2012) și continuată de NEVS, cu asistența celor de la Koenigsegg. A fost prezentat la începutul anului, după o îndelungată perioadă de tăcere, ocazie cu care s-a anunțat că se caută un investitor care pentru trecerea la producția acestui model.

Deși EV Electra este o companie complet necunoscută, CEO-ul său pare să aibă suficientă putere financiară pentru a duce la bun sfârșit proiectul. Totuși, are în față numeroase dificultăți ce vor trebui surmontate.

În primul rând, o parte din fabrica SAAB din Trollhättan a fost transformată și este folosită acum cu precădere de divizia de cercetare și dezvoltare de la Polestar. Apoi, se pare că doar 20 de angajați NEVS mai sunt prezenți în fabrică, ceea ce va însemna implementarea unui plan masiv de angajare.

Nu în ultimul rând, rămâne de văzut cum va fi primit pe piață acest model și dacă va avea un preț competitiv, în contextul unei concurențe acerbe. În cel mai bun scenariu, producția primelor exemplare ar urma să se consemneze peste câțiva ani.

Distribuie acest articol!