
Un volan este mult mai mult decât o simplă componentă a unui automobil. El face legătura între șofer și calea de rulare, controlând direcția. Volanul oferă feedback asupra comportamentului de condus, permițând conducătorului să simtă suprafețele neuniforme ale drumului.
O noutate pentru modelele Mercedes-Benz și în general pentru istoria automobilului este pe cale să înceapă: celebra companie va fi primul producător german de automobile care va oferi, începând din 2026, un model de serie dotat cu direcție prin cablu. Noua tehnologie nu mai necesită o legătură mecanică între volan și roțile directoare, iar comenzile șoferului pentru direcție sunt transmise rapid și direct, printr-un cablu electric, adică „by-wire”.
Constructorul spune despre această tehnologie, care deocamdată este extrem de rară în industria auto, că oferă o experiență de neegalat pentru șoferi, fiind receptivă la drum întins, agilă în oraș și foarte eficientă în cazul parcărilor. În plus, forma plată a volanului oferă o mai mare libertate în ceea ce privește designul interior.

Noua tehnologie permite specialiștilor să optimizeze raportul între sportivitate și confort sau să îmbunătățeasă stabilitatea și agilitatea. Vibrațiile cauzate de suprafețele neuniforme ale drumului, care anterior erau transmise șoferului în volan, pot fi acum aproape complet prevenite.
Potențialul de individualizare este mare, prin adaptarea direcției electronice la preferințele clienților. Mărci individuale sau anumite modele dintr-o serie pot primi caracteristici diferite de direcție. Steer-by-wire creează, de asemenea, un nou potențial în proiectarea noilor arhitecturi, prin decuplarea volanului și a mecanismului de direcție.
În plus, steer-by-wire duce la mai multă flexibilitate în designul interior: volanul poate fi mai plat, ceea ce are ca rezultat o senzație de interior mai spațios și o vedere mai bună a asupra plașei de bord. În combinație cu viitoarele sisteme de conducere autonomă, șoferul ar putea avea o poziție nouă la volan, mai relaxată.
Noul sistem steer-by-wire a parcurs deja peste un milion de kilometri pe bancurile de testare. În plus, un număr similar de kilometri a fost acoperit pe terenuri de probă și în validarea vehiculelor complete în traficul rutier. Mercedes dă asigurări că inclusiv în cel mai improbabil caz de defecțiune completă, ghidarea laterală este încă posibilă datorită direcției pe puntea spate și intervențiilor de frânare specifice roților, prin ESP.
Așadar, clasicul volan devine, odată cu trecerea timpului, ceva desuet, pe cale de dispariție. Nimic nou sub soare, dacă ne amintim că primul automobil nu avea volan! Istoricul Patent Motorwagen, creat de Carl Benz în 1886, a fost dotat cu o manivelă pentru direcție. Explicația: la vremea aceea, oamenii erau obișnuiți cu trăsurile și tragerea frâielor, pentru a îndrepta caii în direcția dorită. Abia în 1894 automobilul a primit un volan, iar premiera a fost consemnată în cursa istorică Paris-Rouen, când inginerul francez Alfred Vacheron a fost cel care și-a echipat vehiculul Panhard & Levassor cu un volan.
