Skoda, brandul care și-a depășit condiția. Care este locul său în Grupul Volkswagen?
19.04.2025
        
Distribuie acest articol!   

Pe măsură ce continuă să obțină rezultate bune, odată cu creșterea vânzărilor, Skoda se impune ca una dintre forțele motrice din spatele gigantului Volkswagen. Dar care este locul acestei mărci în cadrul Grupului Volkswagen?

Skoda este în creștere. O afirmație care se verifică ușor, printr-o simplă trecere în revistă a rezultatelor înregistrate în anul 2024.

Anul trecut, brandul ceh a înregistrat cea mai mare cifră de afaceri din istorie: 27,8 miliarde de euro. Un record absolut, în creștere cu 4,7% față de 2023. Au urmat în mod logic profituri, în valoare de 2,3 miliarde de euro. O dinamică pe care Skoda intenționează să o păstreze. Drept dovadă, a inaugurat o fabrică nou-nouță în Vietnam, piață pe care speră să își consolideze poziția.

Achiziționat în 1991, brandul Skoda a fost poziționat inițial în Grupul Volkswagen ca o marcă accesibilă. Modelele cehilor ofereau o alternativă mai ieftină pentru echivalentele de la Volkswagen.

Dar acele vremuri s-au încheiat, cu siguranță! De acum înainte, modelele Skoda nu mai au prea multe motive de invidiat vizavi de cele de la Volkswagen. O Fabia, de pildă, oferă în esență aceleași prestații și aceeași calitate ca și un Polo. Lucru valabil și pentru Superb și Passat, sau chiar pentru Kodiaq și Tiguan.

În acest nou context, care este poziționarea Skoda? În realitate, la fel ca și Volkswagen, producătorul joacă în categoria numită acum a generaliștilor premium. Modelele sale sunt situate între nivelul unor producători precum Opel sau Seat și zona premium reprezentată de Audi sau BMW.

Skoda oferă automobile bine echipate, cu interioare atent garnisite, dar la prețuri „intermediare”. Și având în vedere rezultatele mărcii, strategia pare că dă roade.

Volkswagen și Skoda au, așadar, aceeași poziție în cadrul grupului? Ei bine, nu chiar! Brandul ceh vizează mai mult familiile și clienții tineri, cu modele ceva mai tehnologizate decât înainte, cu o identitate mai marcată. Fără a-și uita semnătura, celebrul „pur și simplu inteligent”. Skoda cultivă această filozofie datorită unui număr întreg de echipamente „clever”, cum ar fi de-acum celebra umbrelă aflată mereu în ușa din față.

După ce această poziționarea Skoda a dat roade în Europa, cu vânzări în continuă evoluție, Volkswagen intenționează să o repete pe o altă piață importantă. În timp ce, per total, grupul se confruntă cu dificultăți în Asia de Sud-Est, Skoda reușește să se descurce bine și face progrese pe această piață. Drept dovadă, marca tocmai a deschis o nouă capacitate de producție în Vietnam, pentru SUV-ul Kushaq și sedanul Slavia.

Noua fabrică Skoda este de natură să trezească ambițiile anumitor concurenți asiatici, deoarece este concepută pentru a utiliza procese de producție de ultimă generație. Printre alte facilități, dispune chiar și de o pistă de testare privată.

Iată cum, în decurs de câteva decenii, Skoda a dobândit statutul de producător de renume. Departe de a produce Volkswagen-uri ieftine, cum era cazul în trecut, Skoda beneficiază acum de o puternică imagine de marcă. Poate chiar cea mai puternică dintre filialele generaliste ale Grupului Volkswagen. Și care a ajuns pe punctul de a pătrunde un pic în ograda Audi. La urma urmelor, limuzinei Skoda Superb nu are de ce să-i fie rușine în comparație cu un Audi A5, mai ales că acesta din urmă este considerabil mai scump, la dotări echivalente.

Distribuie acest articol!