Agenții de vânzări din reprezentanțele auto, înlocuiți cu roboți? Chery face primul pas
02.05.2025
        
Distribuie acest articol!   

Chery vrea să „reinventeze procesul de cumpărare a unei mașini”. Pentru a realiza acest lucru, producătorul chinez a prezentat un robot capabil să interacționeze cu clientul.

Cumpărarea unei mașini de la o reprezentanță auto poate fi o experiență bună, dar uneori poate fi și una foarte proastă. În realitate, totul depinde de relația stabilită cu vânzătoru.

Nimănui nu îi face plăcere, de pildă, să fie bombardat de un agent de vânzări excesiv de insistent. Acest tip de experiență poate alunga rapid un client încă din startul unui proces de cumpărare. Pe viitor, acești agenți de vânzări ar putea fi pur și simplu înlocuiți cu… roboți la fel de insistenți!

Primul proiect cu roboți de vânzări vine de la Chery, un producător chinez încă puțin cunoscut în Europa, a cărui filială sud-africană a dezvoltat AiMOGA. Este un robot umanoid conceput să joace rolul unui consilier de vânzări în reprezentanțele Chery din Malaezia. Prototipul a fost dezvăluit recent, la Salonul Auto de la Shanghai.

De dimensiuni umane și cu aspect feminin, AiMOGA întâmpină potențialii clienți cu mai multe discursuri de bun venit, se angajează în dansuri (aparent o activitate esențială pentru vânzarea de mașini în China!) și participă la „jocuri interactive”. Firește, deocamdată, în afară de discursul de bun venit, nu există nimic care să sugereze că acesta este un robot care înlocuiește un vânzător de mașini.

După cum sugerează și numele, „Ai” din AiMOGA înseamnă „Inteligență Artificială”. Botul folosește tehnologii precum ChatGPT și DeepSeek AI pentru a înțelege limbajul și a răspunde contextual. Capabil să meargă și să gesticuleze datorită membrelor bionice, AiMOGA poartă și ochelari de soare albaștri și are părul blond. Robotul este pregătit să folosească clișee clasice de marketing, precum „profil elegant”, sau „scaune confortabile”.

Ani de zile, dealerii auto s-au opus cu înverșunare oricăror schimbări semnificative ale modelului lor de afaceri, dar în prezent lucrurile s-au simplificat mult și oricine poate afla informații despre un model de pe internet. În medie, un client petrece între 5 și 7 ore pe internet, pentru a se informa despre viitorul său automobil, înainte de a merge la reprezentanță.

Pentru Chery, clienții nu mai au nevoia sau dorința de a „primi” un discurs de vânzare standardizat. Pe de altă parte, ceea ce prezintă producătorul chinez este un robot vânzător de mașini cu sloganuri banale, care datează din anii 1950. Nu suntem siguri că asta va schimba mare lucru, cu excepția eliminării încă unui elementul uman din relațiile noastre. Între timp, roboții AiMOGA vor funcționa (și se vor perfecționa) în reprezentanțele Chery din Malaezia.

Distribuie acest articol!