
Până și Ferrari înregistrează o scădere semnificativă a vânzărilor în China! Fără excepție, mărcile auto occidentale de lux, care au mizat enorm pe cea mai mare piață din lume, pierd acum teren. Consecințele financiare sunt majore, iar în anumite cazuri, chiar grave.
Cu peste 30 de milioane de automobile noi vândute anual, China a devenit cea mai mare piață auto din lume, cu mult peste Statele Unite și Europa. În mod logic, pentru mărcile europene, japoneze sau americane, aceasta s-a transformat în sursa unor creșteri economice semnificative.
Mulți producători, în frunte cu cei premium germani, nu au ezitat să lanseze versiuni speciale pentru această piață. Cel mai bun exemplu este cel al sedanurilor cu ampatament extins, foarte apreciate în China.
De-a lungul timpului, Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Audi, Porsche și toate mărcile europene premium și de lux au profitat din plin de creșterea pieței auto chineze. În 2023, de pildă, Porsche a vândut 79.283 de unități în China, comparativ cu 75.415 în Statele Unite. În același an, BMW a vândut 824.932 de exemplare în China, comparativ cu 362.244 în SUA. China este în prezent una dintre cele trei piețe esențiale pentru toate aceste mărci și chiar prima la nivel global pentru unele dintre ele.
Iar acum, dintr-o dată și aparent fără nicio logică, chinezii nu mai cumpără mașinile europene! Deși erodarea vânzărilor în China a afectat mărci precum Volkswagen și producătorii premium timp de mai mulți ani, în 2024 scăderea a devenit de-a dreptul brutală. Colosul local BYD este cel care domină acum piața, cu peste 3,5 milioane de automobile vândute în China anul trecut (+37%), comparativ cu două milioane pentru Volkswagen (-5%). Per ansamblu, toate brandurile străine sunt acum în declin, în timp ce jucătorii locali sunt în creștere.
Evident, scăderea vânzărilor în China are un impact financiar major asupra mărcilor europene. După ce deja a înregistrat o scădere de 28% a livrărilor în 2024, Porsche s-a confruntat cu o scădere drastică a vânzărilor, cu 42%, în primul trimestru din 2025, cu efecte asupra profitabilității.
Chiar și Ferrari, un brand cu vânzări record în 2024 și a cărui profitabilitate este visul tuturor celorlalți producători, își vede baza de clienți diminuându-se în China. În primul trimestru din 2025 a livrat cu 25% mai puține mașini față de aceeași perioadă a anului trecut.
Dar de ce se îndepărtează chinezii de mărcile străine? În cazul brandurilor generaliste sau premium, creșterea semnificativă a puterii producătorilor chinezi este, cel mai probabil, principalul motiv din spatele acestui abandon treptat. În timp ce Volkswagen și Toyota își mențin o imagine bună, modelele de la BYD, GAC, SAIC și Changan sunt acum percepute de clienții locali ca produse de o calitate cel puțin egală, poate chiar superioară, datorită dotărilor de la bord, începând cu ecranele enorme și continuând cu alte detalii esențiale pentru cumpărători. Mărcile locale beneficiază, de asemenea, de o expertiză de top în tehnologia electrică, susținută puternic de politica fiscală foarte atractivă a statului chinez vizavi de aceste modele.
Dar este oare valabil acest motiv, al apropierii de brandurile locale, și în segmentul rarefiat în care reperele se numesc Porsche, Ferrari sau Aston Martin? Analiștii ne asigură că nu există nicio legătură! Este mai degrabă o situație similară cu cea a mărcilor de lux precum Hermès sau Louis Vuitton, ale căror vânzări în China au scăzut de ceva vreme. Contextul economic mai puțin favorabil este cel care determină clientela bogată din China să achiziționeze mai puține produse excepționale.
Blocată într-o criză imobiliară, frânată de o creștere mai lentă decât înainte și de războiul comercial cu Statele Unite, China pare să fie victima unei anumite forme de austeritate economică pe piețele de lux. Fenomenul este accentuat de oferta de modele de lux tot mai atractive, cu care producătorii chinezi încep să concureze cu cei tradiționali.

De la enormul SUV de lux Yangwang U8 la supermașina electrică U9 și rivalul său GAC, Aion Hyper SSR, industria auto chineză se mândrește deja cu câteva realizări excepționale. Este însă dificil de estimat proporția clienților care ar putea renunța la Ferrari sau Lamborghini în favoarea acestor noutăți complet necunoscute. Deocamdată cifrele de vânzări sunt modeste…
Panicate din cauza scăderii bruște a vânzărilor, brandurile germane precum Volkswagen și Audi încep să proiecteze de la zero și în parteneriat cu mărci locale, vehicule exclusive pentru piața chineză. În ceea ce privește numele de top, precum Lamborghini, Aston Martin, McLaren, Bentley, Rolls-Royce sau Porsche, acestea vor înregistra probabil un bilanț financiar mai puțin îmbucurător, în mare parte din cauza scăderilor din China.
Adăugând la acestea problemele legate de politica americană și de încetinirea economică globală, este de așteptat ca unii dintre marii jucători să aibă de suferit. De altfel se vede deja că mărci precum Aston Martin, Maserati sau, într-o măsură mai mică, Bentley, se află într-o situație deloc de invidiat.