
În timp ce ultimele previziuni avansau cifra de 500 de milioane de euro pentru exercițiul financiar 2024, în realitate pierderile ar putea fi de nouă ori mai mari, adică de aproape 4,6 miliarde! Dar care este, de fapt, problema la Nissan?
Această criză ne reamintește de o situație oarecum similară, prin care a trecut PSA în 2012, când a raportat pierderi de peste 5 miliarde de euro. Atunci, fără ajutorul guvernului francez și al producătorului chinez Dongfeng, grupul nu ar fi putut evita falimentul.
Astăzi, este rândul Nissan să treacă printr-o situație la fel de delicată, cu o imensă pierdere prognozată pentru exercițiul financiar 2024-2025, încheiat la sfârșitul lunii martie.
Totuși, noul CEO, mexicanul Ivan Espinosa, nu disperă, invocând metafora fundului piscinei, de unde nu se mai poate coborî, dar de unde poate începe urcușul dintr-o singură mișcare. „În ciuda acestor dificultăți, avem resurse financiare semnificative, un portofoliu solid de produse și hotărârea de a redresa Nissan în perioada următoare”, a explicat el.
Dar cum au ajuns japonezii în această situație? Și mai presus de orice, cum a fost posibil ca declinul să se accelereze atât de mult în doar câteva luni? Potrivit conducerii Nissan, mare parte din pierdere este legată de amortizarea activelor, închiderea liniilor de asamblare și planul anunțat de concediere a 9.000 de persoane. Măsuri de economisire pe termen lung, care costă mult pe termen scurt.

Însă restructurarea nu este singura cauză a acestui deficit dezastruos. Nissan avut anul trecut și un recul al vânzărilor (-4%), ceea ce nu este neapărat un dezastru, mai ales că alte mărci o duc mai rău. Însă comparând cele 3,3 milioane de automobile vândute în întreaga lume, anul trecut, cu cele 5,8 milioane vândute în 2017-2018, putem observa decalajul creat în ultimii șapte ani.
În realitate, Nissan este supusă unei multiple penalizări. În primul rând, este vorba de scăderea cu 24% a vânzărilor din China, la fel ca în cazul majorității mărcilor non-locale. Cu toate acestea, Nissan este departe de a renunța la această piață, unde tocmai a prezentat zilele acestea, la Salonul Auto de la Shanghai, o berlină electrică și impresionantul pickup PHEV Frontier Pro (foto).
Alte probleme vin și din cealaltă parte a planetei, din Statele Unite, cândva cea mai mare piață Nissan, care îi asigură aproape jumătate din venituri. Doar că acestea s-au topit cu mult înainte de era Trump, întrucât cele două fabrici ale mărcii, din Mississippi și Tennessee, au funcționat la doar 50% din capacitate timp de un an.
Evident, amenințările de la Washington, cu taxe vamale de 25%, riscă, de asemenea, să afecteze puternic anul financiar care urmează. În încercarea de a inversa mersul lucrurilor, producătorul se bazează pe reduceri, în special pentru a-și vinde mai bine bestsellerul american, Rogue.
O politică comercială agresivă care se aplică și în Europa și care, pe termen scurt, dă roade, deoarece noul Qashqai, dezvăluit în 2020, a înregistrat un reviriment. În timp ce în 2022 s-au vândut puțin sub 139.000 de exemplare, anul trecut s-au vândut 177.000.
Însă o astfel de politică de prețuri, aplicată la nivel global, la care se adaugă investițiile, este un demers costisitor. Rămâne de văzut dacă va reuși să reziste încă un an financiar cu un deficit atât de mare, fără să beneficieze de vreun ajutor extern.