Europa își propune să reglementeze mai strict reciclarea autovehiculelor scoase din uz
20.05.2025
        
Distribuie acest articol!   

Uniunea Europeană lucrează în prezent la o nouă legislație privind reciclarea autovehiculelor scoase din uz. Se prefigurează noi standarde în acest sens, pe care producătorii vor trebui să le respecte.

Pe măsură ce Uniunea Europeană își ridică standardele pentru a construi o economie circulară, un nou proiect major vizează sectorul auto. O propunere legislativă prezentată de Comisia Europeană, în iulie 2023, aflată în prezent în curs de examinare la Parlamentul European și Consiliul Europei, își propune să transforme fundamental reciclarea vehiculelor scoase din uz.

Scopul este de a face mașinile mai ușor de demontat și reciclat, crescând în același timp semnificativ utilizarea materialelor plastice reciclate în procesul de fabricare. Această nouă reglementare ar putea impune un minimum de 25% materiale plastice reciclate, un sfert din acestea provenind direct din alte vehicule casate. Mai mulți producători, precum Volvo, Dacia și BMW, folosesc deja la modelele lor o serie de componente realizate din plastic reciclat.

Așadar, pe lângă standardele europene privind emisiile de CO2 și siguranța la bord, în curând vor exista noi standarde și pentru trasabilitatea materialelor, designul automobilelor și reciclabilitatea acestora.

Textul de lege își propune să reglementeze mai multe aspecte legate de reciclare:
· Un design circular al vehiculelor, care să faciliteze recuperarea componentelor și materialelor.
· O mai bună trasabilitate a vehiculelor, pentru a preveni dispariția acestora din circuitul reglementat.
· O extindere treptată a obligațiilor la alte categorii de vehicule, cum ar fi motocicletele, camioanele și autobuzele.
· Responsabilitate extinsă pentru producători, care vor trebui să finanțeze operațiunile de prelucrare a vehiculelor scoase din uz.

În plus, propunerea pune accent pe recuperarea materialelor critice precum oțelul, aluminiul și, bineînțeles, materialele plastice.

În fața acestei noi provocări, industria auto îndeamnă la prudență. Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a răspuns printr-o declarație în care salută intenția, dar solicită un cadru de reglementare „realist și echilibrat”.

Conform ACEA, utilizarea sporită a plasticului reciclat reprezintă o oportunitate, cu condiția ca aceste materiale să ofere performanțe echivalente cu cele ale plasticului virgin. Asociația avertizează asupra riscului ca unele componente să devină mai grele, ceea ce ar putea duce la creșterea consumului de combustibil și a emisiilor poluante.

„Vehiculele rămân în circulație între 9 și 17 ani. Pe parcursul acestei perioade, trebuie să rămână sigure, eficiente și durabile, în special într-o eră de electrificare crescândă a parcului auto”, specifică APIA. În orice caz, această reformă a reciclării automobilelor, dacă va fi adoptată, ar putea redefini obligațiile producătorilor la scară europeană și ar putea impune o gestionare mult mai riguroasă a vehiculelor scoase din uz.

Distribuie acest articol!