Parteneriat strategic între giganții BYD și Aramco, pentru dezvoltarea vehiculelor cu energie nouă
09.05.2025
        
Distribuie acest articol!   

Cu puțin timp înainte de deschiderea Salonului Auto de la Shanghai, două mari nume din domeniul energiei și al industriei auto, gigantul petrolier saudit Aramco și colosul auto chinez BYD, au anunțat un parteneriat strategic. Scopul: dezvoltarea vehiculelor cu energie nouă.

În China, termenul New Energy Vehicle (Vehicul cu Energie Nouă, NEV) este folosit oficial pentru vehiculele care utilizează tehnologii alternative la motoarele tradiționale pe benzină sau motorină. Categoria NEV include hibrizii clasici (HEV) și plug-in (PHEV), modelele 100% electrice cu baterie (BEV) și cele cu celule sau pile de combustie cu hidrogen (FCEV).

Revenind la parteneriatul BYD – Aramco, trebuie spus că în industrie există alianțe care par firești și altele care, la prima vedere, par neașteptate. Sunt acestea din urmă condamnate din start? Nu neapărat. De fapt, acest nou parteneriat, chiar dacă nu pare a fi cel mai evident, ar putea deveni unul dintre cele mai influente pentru viitorul industriei auto la nivel global.

Aramco, prin subsidiara sa Saudi Aramco Technologies Company (SATC), și-a anunțat angajamentul pentru o colaborare cu BYD, campionul chinez din domeniul NEV. Chiar dacă rămân de definit în detaliu condițiile acestui parteneriat, obiectivul este clar: dezvoltarea tehnologiilor menite să îmbunătățească eficiența energetică și să reducă impactul transportului asupra mediului.

„Căutăm să optimizăm eficiența transportului în toate formele sale, de la carburanți cu emisii scăzute până la motoarele de generație următoare”, a declarat Ali A. Al-Meshari, vicepreședinte de tehnologie la Aramco. Pentru BYD, această alianță este văzută ca o oportunitate de a îmbina expertiza și viziunea, pentru a depăși limitele tradiționale. „Acest parteneriat va depăși granițele geografice și mentale pentru a oferi soluții de înaltă performanță, ecologice”, a declarat Luo Hongbin, vicepreședintele constructorului chinez.

Această colaborare face parte și din intenția mai largă a Arabiei Saudite de a-și reorienta economia, dependentă istoric de petrol. Regatul își propune să instaleze 5.000 de stații de încărcare până în 2030 și își multiplică inițiativele pentru a deveni un jucător major în mobilitatea electrică.

Fondul suveran saudit (PIF), de pildă, deține 60% din constructorul american Lucid și, în parteneriat cu Hyundai, intenționează să deschidă o fabrică dedicată producției de vehicule electrice și termice pe pământ saudit. La rândul lui, CEER, principalul brand de vehicule electrice din Arabia Saudită, își propune să lanseze producția încă din 2025.

În fine, BYD și-a consolidat recent prezența în regat, prin deschiderea unui showroom la Riad, în mai 2024, oferind modele electrice la prețuri accesibile. O mișcare urmată îndeaproape de Tesla, care și-a deschis primul showroom saudit pe 12 aprilie.

Distribuie acest articol!