Scădere accentuată pe piața auto din Rusia
08.05.2025
        
Distribuie acest articol!   

De la începutul anului 2025, piața auto din Rusia a intrat în spirală descendentă. Pe lângă climatul economic aparent complicat, se pare că potențialii clienți au intrat în așteptarea momentului în care brandurile occidentale ar urma să revină, odată cu relaxarea sancțiunilor economice internaționale.

În acest context, evoluția pieței s-a transformat într-un dezastru, în timp ce producătorii naționali au numeroase motive de îngrijorare, mai ales vizavi de posibila revenire a concurenței străine.

Conform celui mai recent recensământ oficial din 2023, Rusia are o populație de puțin sub 144 de milioane de oameni. În ultimii ani, piața auto din această țară a avut o evoluție aparte. În 2024, conform cifrelor Car Industry Analysis, în Federația Rusă s-au vândut 936.000 de automobile noi sau, conform altor surse, 1.471.568 de vehicule, inclusiv utilitare ușoare.

Piața rusă are o evoluție descendentă, conform datelor de la Asociația Întreprinderilor Europene, raportate de Wards Auto. Această scădere accentuată este rezultatul creșterii ratelor dobânzilor în Rusia și al noii „taxei pe reciclare”, implementate de guvern.

Iar contextul geopolitic internațional, aflat în schimbare, cu posibilitatea unei încălziri a relațiilor cu Statele Unite și Europa, determină consumatorii să amâne achiziția, în așteptarea posibilei reveniri a mărcilor auto occidentale.

Conform datelor, în martie 2025 s-au vândut în Rusia 82.600 de mașini noi, o scădere de 45% față de aceeași lună a anului trecut. În primul trimestru al anului 2025, scăderea a fost de 26%, iar vânzările s-au contractat semnificativ începând din februarie.

Trei modele din gama Avtovaz sunt cele mai vândute, iar Granta (foto) a fost cel mai popular model din Rusia, în 2024.

În mod ironic, singurul producător rus major, Avtovaz, face lobby pe lângă guvern pentru a împiedica revenirea mărcilor auto străine. Principalul vizat este Renault, constructorul care înainte controla grupul și s-a văzut nevoit să îl vândă în 2022, pentru suma simbolică de o rublă, din cauza războiului din Ucraina și a sancțiunilor internaționale. Cei din conducerea AvtoVAZ și-a arătat nemulțumirea și față de invazia producătorilor chinezi, care au inundat piața rusă cu mașini mai ieftine.

Distribuie acest articol!