De ce vânzările Tesla cresc doar în Norvegia?
17.06.2025
        
Distribuie acest articol!   

Tesla a cunoscut și zile mai bune în Europa. Vânzările au scăzut aproape peste tot, cu excepția Norvegiei, unde imaginea controversată a lui Elon Musk nu pare să influențeze clienții.

În timp ce constructorul american de automobile electrice se confruntă cu dificultăți pe piața europeană, Norvegia rămâne, ca de obicei, singura excepție notabilă. De la începutul anului, vânzările Tesla au înregistrat o creștere în această țară, susținută de popularitatea reînnoitului Model Y și de condițiile de vânzare avantajoase.

Pionier în electromobilitate, Norvegia se mândrește cu cifre impresionante: în luna mai, aproape 94% dintre mașinile noi înmatriculate erau electrice, un record mondial, conform Consiliul Norvegian pentru Informații Rutiere (OFV), care publică statistici privind vânzările auto și moto din Norvegia. În primele cinci luni ale anului 2025, această pondere a ajuns la 92,7%.

În acest context, Tesla a reușit să se mențină în top. În luna mai, constructorul a redevenit lider pe piața norvegiană, triplându-și vânzările pentru a realiza o cotă de 18,2% din înmatriculările de mașini noi. Pentru întregul an, vânzările sale au crescut cu 8,3%, un ritm cu siguranță mai lent decât cel al pieței totale (+30,6%), dar suficient pentru ca Tesla să rămână a doua cea mai bine vândută marcă, după Volkswagen, cu o cotă de piață de 12,9%.

Acest dinamism contrastează puternic cu situația din alte părți ale Europei. Potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), vânzările Tesla au scăzut la jumătate în aprilie, în Uniunea Europeană, unde marca reprezintă acum doar 1,1% din piață. Analiștii atribuie acest declin gamei de modele îmbătrânite și imaginii controversate a CEO-ului său, Elon Musk.

În Norvegia, însă, această reputație pare să aibă mai puțină importanță. „Nu e nicio rușine să conduci o Tesla aici”, subliniază OFV. Directorul său, Øyvind Solberg Thorsen, observă că „piața norvegiană se evidențiază în mod clar față de restul Europei, unde vânzările Tesla sunt în scădere”.

Interesul reînnoit pentru Tesla se datorează în mare parte lansării Model Y în versiune revizuită, care a fost cel mai bine vândut model în Norvegia, în ultimele trei luni. Versiunea sa Long Range, oferită cu finanțare fără dobândă, atrage mulți clienți. „Norvegienilor nu le place Elon Musk, dar nu au nicio problemă să conducă o Tesla”, a confirmat pentru TV2 Jonathan Parr, analist la Rebil, un dealer de mașini second hand, completând: „Factorul determinant rămâne prețul”.

Cu toate acestea, relația dintre norvegieni și brand rămâne ambivalentă. În ultimele luni, mai multe canale media locale au relatat despre proprietarii Tesla care aleg să se despartă de vehiculele lor sau renunță la o nouă achiziție.

Reamintim că Norvegia, care este principalul producător de hidrocarburi din Europa de Vest, s-a angajat să vândă doar vehicule cu emisii zero, începând cu acest an, întărind astfel o piață deja dedicată în mare măsură vehiculelor electrice. Este exact opusul Europei, unde cota de piață a vehiculelor electrice fluctuează între 15 si 20%, în funcție de lună.

Distribuie acest articol!