Stellantis își reevaluează viitorul electric
07.06.2025
        
Distribuie acest articol!   

Ultima piesă din construcția lui Tavares la Stellantis începe să se clatine: strategia Dare Forward și obiectivul de a elimina motoarele termice până în 2030 sunt tot mai contestate.

Obiectivul era clar: eliminarea completă a motoarelor termice din toate mărcile grupului, până în 2030. O ambiție majoră. Însă, între timp, acest termen pare să fi ajuns la capătul relevanței – cel puțin în Europa. În actualul climat politic, e tot mai greu de crezut că partea americană a grupului va continua neabătut pe direcția 100% electrică.

Această reorientare ar presupune, în mod concret, modificarea unei platforme aflate deja în dezvoltare, STLA Small, care fusese gândită exclusiv pentru propulsie electrică, fără posibilitatea de a acomoda un motor termic. La Peugeot, de pildă, viitoarele generații ale modelelor 208, 308 și 408 erau planificate să fie 100% electrice.

Totuși, unele surse afirmă că schimbările în curs vizează doar platforma superioară, cunoscută sub numele de SP2. Până în prezent, nu au apărut informații clare despre viitorul 208, un model esențial pentru Stellantis în Europa. Cum lansarea sa este programată pentru 2027, devine urgentă o decizie, dacă nu cumva aceasta a fost deja luată în culisele conducerii.

Desigur, această schimbare de strategie, o reîntoarcere la motoarele termice, are o logică economică solidă, având în vedere stagnarea vânzărilor de vehicule electrice pe continentul european. Relevant în acest sens este faptul că, în 2024, niciun model al grupului nu a figurat în top 10 al celor mai vândute mașini.

Cu toate acestea, modelele din portofoliul Stellantis se dovedesc mai fiabile în timp decât multe dintre concurente, cel puțin conform datelor furnizate de Carly, un specialist în diagnosticare auto prin sistemul OBD (Onboard Diagnostics). Analizând starea bateriilor și a componentelor electronice, compania a constatat că doar 2,32% dintre defecțiuni apar la vehiculele mărcii Peugeot, în timp ce modelele Audi ajung la un procent alarmant de 78,78%.

Așadar, decizia inițială de a merge exclusiv pe electrice poate fi înțeleasă din perspectiva calității tehnice, chiar dacă piața actuală obligă la reevaluarea direcției.

Un merit important pentru grupul Stellantis îl constituie faptul că ofensiva sa electrică nu a fost un eșec total. Carlos Tavares a lansat această strategie dintr-un amestec de motive bune și mai puțin inspirate. Partea negativă a fost dorința de a deveni lider pe segmentul electric, pentru a câștiga rapid cotă de piață într-o nișă care, în realitate, nu a crescut conform așteptărilor. Cel puțin nu încă.

Totuși, decizia de a paria pe electrificare totală până în 2030 are și o bază solidă. În cinci ani, reglementările europene vor impune ca emisiile medii de CO2 per marcă să nu depășească 49,5 g/km. Or, chiar și pragul actual, stabilit la 81 g/km și intrat în vigoare la începutul anului, este deja extrem de greu de atins.

Reducerea la jumătate a emisiilor până în 2030 pare aproape imposibilă fără electrificarea majorității gamei de modele. Cu excepția situației în care actuala conducere a Stellantis, distanțându-se de direcția trasată de Carlos Tavares, mizează deja pe o posibilă relaxare a viitoarelor norme, așa cum s-a întâmplat, de altfel, și cu cele aflate acum în vigoare.

Distribuie acest articol!