
Oricât de ciudat ar părea, BYD, producătorul numărul unu de automobile electrificate, își încetinește producția în China. Să fie acesta un semn că cea mai mare piață auto din lume este saturată?
BYD a redus ritmul de producție la mai multe fabrici ale sale din China și a suspendat extinderea cu noi linii de montaj. Producătorul își reduce ambițiile, în ciuda vânzărilor record din ultima perioadă.
În urmă cu doar câteva luni, BYD părea de neoprit. Producătorul chinez, care la finele anului trecut a deveni liderul mondial în producția de automobile electrificate, stabilea record după record. Cu 4,27 milioane de unități vândute anul trecut, în principal pe piața internă, totul părea să meargă bine pentru BYD.
Și totuși, potrivit unor surse apropiate companiei, BYD a redus ritmul de producție la cel puțin patru dintre cele șapte fabrici pe care le are în China. Au fost eliminate în special turele de noapte și s-a redus producția cu cel puțin o treime, la unele dintre ele. Planurile de adăugare a unor noi linii de producție au fost, de asemenea, puse în așteptare.
Este o schimbare radicală pentru un producător obișnuit să se miște cu viteză maximă. În 2023 și 2024, BYD și-a intensificat producția, profitând de cererea aparent de neoprit pentru modelele sale, cum ar fi Seagull (numit Dolphin Surf pe anumite piețe), al cărui preț de bază a ajuns la 55.800 de yuani (aproximativ 6.600 de euro), după o reducere de 20%.
Ultimele cifre arată o încetinire a ritmului de creștere a producției, la 13% în aprilie și 0,2% în mai 2025, acestea fiind cele mai scăzute rate din februarie 2024. Totul contrastează cu producția medie din ultimul trimestru al lui 2024, care a fost cu 29% mai mare decât cea din primăvara anului 2025. Piața chineză, în ciuda faptului că este cea mai mare din lume, pare să rămână fără avânt.
BYD se focusează pe expansiunea la nivel internațional, pentru a-și menține creșterea. În 2024, compania a vândut 417.204 vehicule în străinătate, o creștere de 334% față de 2023. În primul trimestru al anului 2025, exporturile au crescut cu încă 111%, ajungând la 206.084 de unități.
Europa, în special, a devenit o țintă de cucerit. În aprilie 2025, BYD a depășit Tesla la numărul de vehicule vândute în Europa, cu 7.231 de înmatriculări, comparativ cu 7.165 pentru rivalul său american. Acest succes se datorează prețurilor extrem de competitive, cum ar fi cel al modelului Dolphin Surf, care începe de la 23.000 de euro, cu 19.000 de euro mai puțin decât cel mai ieftin model Tesla.
BYD duce un adevărat război al prețurilor, forțând concurenții să țină pasul, cu riscul de a pierde un număr semnificativ de clienți. Această cursă pentru prețuri mici, deși cu siguranță benefică pentru consumatori, are efecte secundare devastatoare.
Este vorba în primul rând de stocurile care se acumulează. În luna mai a anului trecut, reprezentanțele BYD dețineau în medie 3,21 luni de stocuri, comparativ cu 1,38 luni pentru întreaga industrie, potrivit Asociației Dealerilor Auto din China. În Shandong, în estul țării, un mare distribuitor BYD a dat faliment, abandonând aproximativ douăzeci de puncte de vânzare.