Motivele pentru care a dispărut roata de rezervă din dotarea automobilelor
07.07.2025
        
Distribuie acest articol!   

Roata de rezervă, cândva nelipsită de la bordul mașinilor, a fost înlocuită cu kit-ul de pană, mai economic și mai compact. Dar de ce o astfel de schimbare?

Roata de rezervă a fost multă vreme un element indispensabil pentru deplasarea cu automobilul, permițând rezolvarea rapidă a problemelor de perforare pneurilor. Cu toate acestea, de-a lungul timpului, progresele tehnologice, preocupările ecologice și schimbările în designul vehiculelor au dus la o reducere a prezenței acesteia la bord.

Unul dintre principalii factori ai schimbării este o mai bună eficiență energetică a vehiculelor. Constructorii depun eforturi pentru a reduce greutatea mașinilor, cu scopul de a îmbunătăți consumul de combustibil și a diminua emisiile de CO2.

Totuși, roata de rezervă, prin greutatea ei adițională, împiedică atingerea acestui obiectiv. Drept urmare, multe vehicule moderne sunt echipate cu „sisteme de management al mobilității”, cum ar fi kit-urile de reparare a anvelopelor (sau „kiturile de perforare”), care sunt mai ușoare și ocupă mai puțin spațiu decât roțile standard.

De asemenea, inovațiile în domeniul anvelopelor au fost decisive. Anvelopele fără cameră și materialele mai rezistente au redus frecvența perforațiilor și implicit a nevoii de o anvelopă de rezervă permanentă. În plus, majoritatea mașinilor vin acum cu sisteme de monitorizare a presiunii în anvelope, care alertează șoferul dacă presiunea scade, reducând riscul unor perforații neașteptate.

Unul alt motiv al eliminării roții de rezervă este percepția în schimbare cu privire la spațiul de depozitare. Cumpărătorii caută mașini mai spațioase și versatile, iar spațiul rezervat anterior roții de rezervă poate fi folosit mai înțelept, de exemplu pentru a mări portbagajul.

În plus, trecerea la mașinile electrice a jucat, de asemenea, un rol esențial în această dezvoltare. Componentele mari și bateriile necesare acestor vehicule impun adesea o reorganizare a spațiului, ceea ce face dificilă includerea unei roți de rezervă tradiționale.

Nu în ultimul rând, eliminarea roții de rezervă reduce costurile pentru constructori, permițându-le să ofere prețuri mai accesibile.

Cu toate acestea, deși majoritatea mașinilor moderne nu mai dispun o roată de rezervă ca dotare standard, mulți constructori continuă să o ofere ca opțiune suplimentară. Unii șoferi preferă să aibă o roată de rezervă pentru siguranță sau confort, mai ales în călătorii lungi sau în zone izolate, unde asistența poate întârzia.

Distribuie acest articol!