Tata are probleme cu Jaguar și Land Rover: pierderi de 620 de milioane de dolari într-un singur trimestru!
04.08.2022
        
Distribuie acest articol!   

Ultimele rezultate financiare trimestriale prezentate de grupul indian Tata nu sunt deloc bune, iar principala cauză se regăsește la filiala engleză Jaguar – Land Rover, ale cărei pierderi se acumulează. Modelele acesteia îmbătrânesc, oferta electrică este în suferință și ambele branduri suferă de o lipsă acută de investiții.

Seria de succese spectaculoase din urmă cu doar câțiva ani pare să se fi evaporat subit, fiind acoperită acum de o situație apăsătoare și o perspectivă destul de sumbră.

După ce a fost cumpărat de gigantul indian Tata, pentru tandemul Jaguar – Land Rover a urmat o perioadă de dezvoltare la viteză maximă. A început cu Jaguar I Pace, primul SUV electric premium, în fața căruia celor de la Mercedes și Audi se părea că nu le-a mai rămas decât să ia notițe. Un model ce promitea o carieră de excepție, mai ales că fusese recompensat cu trofeul Mașina Anului în Europa și în lume, ediția 2019.

La rândul său, Land Rover Evoque, de asemenea pionier în domeniul SUV-urilor premium, devenise o prezență constantă prin cartierele rezidențiale cu pretenții.

Totul s-a întâmplat nu demult și totuși acum pare că a fost cu tare mult timp în urmă! Rezultatele financiare pe al doilea trimestru din 2020 au venit ca un duș rece: grupul suferă pierderi pentru al șaselea trimestru consecutiv, iar în această primăvară s-au cifrat la circa 620 de milioane de dolari. Filiala engleză a înregistrat o scădere cu 11,3% doar în ultimul trimestru!

Un declin care nu se mai oprește, după ce a început în 2020, când Jaguar – Land Rover a înregistrat cea mai mare scădere de pe piața europeană: -34,7%. Reacția lui Thierry Bolloré, fostul șef de la Renault, chemat să pună umărul la redresare, a fost anunțul de repoziționare a mărcii Jaguar. Aceasta nu va mai fi premium, ci va urca în segmentul de lux, unde aspiră să se lupte de la egal la egal cu Maserati și Bentley, cu modele ale căror prețuri vor porni chiar și de la peste 100.000 de euro!

Va fi interesant de văzut și care va fi oferta de modele Jaguar, având în vedere că gama actuală e îmbătrânită, investițiile în dezvoltare nu se prea văd, I Pace continuă să fie singurul model electric din tot grupul, iar vânzările își continuă scăderea.

Întrebările vizează și viitorul lui Land Rover. Marca de odinioară a fermierilor oscilează și ea între premium și lux. Intrarea în gamă o face un Evoque destul de feminin, oferit la un preț mediu de peste 50.000 de euro, Velar aspiră la zona de lux, iar Defender afișează un stil chipurile rustic, la preț de start de… 70.000 de euro!

Jaguar – Land Rover încearcă să navigheze cum poate prin ape tot mai tulburi și mai amenințătoare. Vânzările scad, prețurile cresc, iar investițiile necesare vor fi din ce în ce mai mari. Decizia este în mâinile indienilor de la Tata!

Distribuie acest articol!