Skoda, nevoită să își reorganizeze activitatea în afara Europei: Rusia și China, înlocuite cu India și Vietnam
24.12.2022
        
Distribuie acest articol!   

Skoda își vede afectată prezența pe cele mai mari piețe externe din afara Europei, Rusia și China. În acest context constructorul ceh a decis să își reorganizeze activitățile pe piețele externe, concentrându-se pe India și Vietnam.

Skoda este un brand din cadrul Grupului Volkswagen, care anterior era vândută doar în Europa. Expansiunea internațională, prin atacarea unor noi piețe din afara Bătrânului Continent, s-a produs la începutul anilor 2000.

În același timp, Skoda s-a repoziționat la un nivel superior și a început să vândă modele complet diferite de cele din gama Volkswagen.

Anul 2021 a găsit marca cehă prezentă pe piețe externe mari, precum Rusia, China, Turcia, India și Israel. A urmat un 2022 foarte complicat pe primele două piețe din afara Europei, Rusia și China.

Rusia, slăbită de războiul din Ucraina, a fost marcată de boicotul țărilor occidentale și de plecarea mai multor constructori. Printre aceștia, și Skoda, care în 2021 vânduse acolo 90.443 de unități. Astfel, Rusia era a doua piață după Germania, unde Skoda vânduse 136.781 de unități!

Grupul german, prezent în Rusia și cu mărcile Volkswagen, Audi, Bentley și Lamborghini, avea în această țară și două centre de producție, la Nijni Novgorod și Kaluga. Prima a asamblat peste 47.000 de unități Skoda, iar a doua, 40.000. Un deficit important pentru constructor, a cărui filială locală a fost desființată în martie 2022.

În China, pe o piață cândva dominată de mărci străine, Volkswagen a pierdut poziția de lider în fața BYD. O premieră nedorită pentru constructorul german, care de 39 de ani era numărul unu aici! Însă concurența tot mai puternică venită din partea producătorilor locali slăbește constant prezența Grupului Volkswagen în această țară.

Skoda Kodiaq GT

Pentru a nu afecta și mai mult vânzările mărcii Volkswagen, Skoda ar putea să-și dizolve joint venture-ul cu SAIC,  care comercializează gama europeană, dar și propriul model, Kodiaq GT, un SUV coupe. Tensiunile dintre Occident și China afectează, iată, și activitatea producătorilor străini prezenți în această țară.

În consecință, Skoda ar putea să își reorienteze activitățile spre Vietnam, unde are deja în plan să construiască o fabrică, în 2023. Mult mai stabilă decât China din punct de vedere politic, India este noul Eldorado al industriei auto și a doua piață din lume, ca mărime. Deși este dominată în mod tradițional de tandemul Maruti-Suzuki, care are aici peste 44% cotă de piață, India este pentru multe mărci o poartă de intrare pe piețele emergente.

Părăsind  China pentru India, Skoda ar renunța la peste 70.000 de unități (conform cifrelor din 2021), față de 23.000 pentru India. Un decalaj semnificativ, dar care ar putea fi redus dacă producătorul își va mări investițiile în această țară și își urmărește strategiile de dezvoltare. Skoda produce aici în special crossover-ul Kushaq și berlina Slavia (un sedan derivat din Fabia), necunoscute în Europa.

Skoda Slavia

Distribuie acest articol!