Dieselgate în stil japonez. Industria auto niponă este zguduită de un imens scandal al testelor falsificate
07.06.2024
        
Distribuie acest articol!   

Potrivit unei investigații a Ministerului Transporturilor din Japonia, mărcile Toyota, Mazda, Suzuki, Honda și Yamaha sunt acuzate de fraude comise în procesul de omologare. Mai multe modele de automobile au fost retrase de la vânzare, până când sunt aduse în conformitate. Noul scandal de înșelăciune nu afectează decât piața niponă.

Celor cinci producători li s-a cerut să oprească livrările pe piața internă. Honda și Yamaha sunt sub vizați doar pentru vehicule pe două roți, însă toți sunt acuzați că au înșelat în timpul omologărilor specifice pieței japoneze.

Scandalul este enorm, pentru că afectează multe nume grele din industria auto niponă (cu excepția Nissan, Subaru, Lexus și Mistubishi) nu doar în privința nerespectării standardelor antipoluare (la fel cum a făcut și Volkswagen, in scandalul Dieselgate din 2015), ci și în ceea ce privește testele de coliziune, care vizează siguranța ocupanților și a pietonilor.

Mai mult, acuzațiile nu vin de la un ONG, ci chiar de la ministrul japonez al Transporturilor! Acesta a învinuit producătorii și le-a cerut să suspende imediat vânzarea anumitor modele.

Dar cum a ajuns informația pe masa autoritățile? Se pare că totul a început în 2022, când Hino Motors, o subsidiară Toyota, a fost prinsă în flagrant că a înșelat prin subestimarea emisiilor de C02. Anul trecut, alte două subsidiare au fost acuzate: Daihatsu, pentru teste de impact, și Toyota Industrie, care a exagerat în privința puterii motoarelor sale.

Prin urmare, ministerul a declanșat o anchetă generală și 85 de firme din acest sector, companii-mamă și filiale, au fost puse sub lupă. Investigațiile nu sunt finalizate, iar concluziile prezentate până acum fac parte dintr-un raport intermediar.

Lovitura este severă pentru Toyota, care, supusă unei serii de acuzații, își vede reputația serios afectată. Evident, compania care a raportat un profit de 32 de miliarde de euro este cea mai analizată, iar conducerea a reacţionat imediat la această provocare. Nu a negat, ci s-a referit la „erori” mai degrabă decât la „fraudă” și a luat măsuri imediate.

În prezent, vânzările modelelor Corolla Axio. Fielder și Yaris Cross sunt suspendate în Japonia. Sunt vizate doar modelele comercializate în arhipelagul nipon, unde standardele sunt diferite față de piețele din restul lumii.

La Suzuki, sutuația este oarecum diferită. În urma ordonanței ministeriale, producătorul a efectuat propria anchetă internă și a descoperit o „neregulă”, și nu o „eroare” care datează din 2014. Pentru marcă, problema este legată de distanța de frânare, mai scurtă în teste decât în ​​realitate. Suzuki a repetat testul în cauză, corectând modelul în luna mai. Alto Cargo, aparent singurul model afectat de această neregulă, nu mai este disponibil la vânzare, astfel că o simplă rechemare ar trebui să rezolve problema.

La Mazda sunt afectate modelele vechi, la fel ca la Suzuki. Totuși, constructorul a fost nevoit să oprească livrările modelelor Mazda 2 și MX5 RF (versiunea coupe decapotabilă). În discuție este un software parțial dezactivat în timpul sesiunilor de omologare, ceea ce amintește de scandalul Dieselgate.

Totuși, cum se face că producătorii incriminați au putut comite astfel de „erori” sau „nereguli”? Pur și simplu pentru că standardele și omologările japoneze sunt stabilite și aplicate diferit de cele din Europa și se desfășoară într-un cadru independent, nu neapărat sub controlul strict al autorităților.

În Japonia, totul se bazează pe încredere. Producătorul este cel care efectuează testele, în plan intern, fără prezența autorităților, care au definit anterior criteriile de omologare și verifică a posteriori. Însă, după publicarea rezultatelor investigației care se află acum în plină desfășurare, s-ar putea ca această formă ciudată de autoreglementare să sufere modificări importante!


Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!