
Recenta prezentare a rezultatelor financiare ale grupului Stellantis nu este de bun augur. Deloc surprinzător, gigantul auto a înregistrat o îngrijorătoare scădere a profiturilor înregistrate în 2024, comparativ cu 2023.
Stellantis trece printr-o perioadă complicată, cu profitul net pe anul 2024 în scădere cu 70%, până la 5,5 miliarde de euro.
Această scădere drastică, însoțită de o marjă operațională cu mult sub performanțele anilor anteriori, are drept cauză dificultățile persistente de pe piața nord-americană. Stellantis nu poate decât să de asigurări că depune eforturi pentru a le rezolva.
Scăderea are repercusiuni directe asupra angajaților grupului. Primele de participare la profit vor fi reduse drastic. În Franța, bonusul va varia între 900 și 1.700 de euro brut, în funcție de categoria de salariați. Suma este considerată insuficientă de către sindicate, care denunță o politică de distribuție „nedreptă”, prin evidențierea celor 6,7 miliarde de euro returnate acționarilor în 2024.
De la fuziunea PSA cu Fiat Chrysler, în 2021, Stellantis a acumulat profituri de aproape 47 de miliarde de euro. Anul 2024 a fost însă marcat de o scădere a cifrei de afaceri, care s-a situat la 156,9 miliarde de euro, în scădere cu 17%. Sindicatele sunt, evident, nemulțumite: „În ciuda profiturilor reduse, Stellantis continuă să genereze miliarde, în timp ce bonusurile angajaților sunt reduse”.
Anul 2025 promite a fi decisiv pentru Stellantis, care caută să revină pe drumul cel bun. Grupul mizează pe lansarea de noi modele, precum Citroën C3 Aircross și Fiat Grande Panda, pentru a-și crește vânzările. Cu toate acestea, conducerea rămâne precaută în fața „incertitudinilor crescute din sectorul auto” și „dificultăților legate de tranziția energetică”.
În America de Nord, vânzările au scăzut cu 27%, o tendință alarmantă pentru această piață strategică. În Europa, scăderea de 11% este parțial atribuită întârzierilor în producție și tranziției între diferite generații de vehicule.

Având un CEO încă nenumit după înlăturarea lui Carlos Tavares în decembrie anul trecut, Stellantis trebuie să își stabilizeze rapid organizația. Președintele Consiliului de Administrație John Elkann rămâne încrezător: „În ciuda unui 2024 contrastant, am atins repere strategice importante”.
Grupul a anunțat deja mai multe măsuri pentru a-și consolida poziția, inclusiv „colaborarea sporită cu dealerii” și „comunicarea intensificată cu furnizorii”. Bursa, în schimb, a reacționat rapid la aceste anunțuri, acțiunile Stellantis scăzând cu peste 5% în dimineața publicării rezultatelor.
De asemenea, era așteptat anunțul privind numele viitorului CEO al grupului, după plecarea lui Carlos Tavares, însă John Elkann a evitat subiectul. Totuși, acesta a precizat că Stellantis dispune de „candidați interni și externi excelenți” pentru această poziție, urmând să ofere un răspuns, probabil, în următoarele săptămâni.