Jeep Compass dezamageste, Honda Civic impresioneaza

23 februarie 2012

Sursa: Euro NCAP, Honda Trading Romania



Primele clasificari date publicitatii de Euro NCAP in 2012 vizeaza un SUV american si o compacta japoneza si sunt… contrastante. Recent revizuitul SUV compact Jeep Compas a obtinut doar doua stele, in timp ce  noua generatie Honda Civic a obtinut punctajul maxim, de cinci stele.

Jeep Compas a pierdut in principal din cauza problemelor inregistrate la impactul lateral si la protectia pietonilor. Trebuie spus ca cele cinci stele se acorda anul acesta dupa criterii noi, mai dure. Se ia in considerare protectia pasagerilor, protectia copiilor, protectia pietonilor si disponibilitatea sistemelor pentru asistarea soferului. Actuala schema de evaluare, introdusa in februarie 2009, foloseste un scor mediu, combinand mai multe aspecte ale performantei privind siguranta: adultilor (50%), copiilor (20%) si a pietonilor (20%) si disponibilitatea dispozitivelor de asistenta (10%). Pentru a putea fi incluse, dispozitivele de asistenta trebuie sa fie dotare standard pe 90% din gama EU 27 2010. De altfel, in comunicatul publicat de Euro NCAP se precizeaza ca, dintre modelele testate anul trecut, urmatoarele ar obtine clasificarea maxima si dupa noile reglementari: BMW Seria 1, BMW X1, Ford Focus, Ford Ranger, Mercedes Clasa M, Nissan Leaf, Subaru XV si Volvo V60.

Honda Civic cu 5 usi a primit si premiul NCAP Advanced pentru inovatie in materie de siguranta, fiind declarat unul dintre cele mai sigure autovehicule din Europa. Euro NCAP a anuntat ca va extinde premiul NCAP Advanced pentru sistemul Honda Collision Mitigation Braking System (CMBS – sistem de prevenire si franare in caz de coliziune), tehnologie ce va echipa si noul model Honda Civic.

CMBS este un sistem proiectat pentru a ajuta la prevenirea coliziunilor cu autovehicule stationare sau care se deplaseaza in aceeasi directie.  Sistemul are ca scop alertarea soferului in caz de coliziune iminenta, atat la viteze mici, caracteristice deplasarii in mediu urban, cat si la viteze mai mari tipice drumurilor rurale si autostrazilor.  Prin studierea statisticilor privind accidentele in Germania si extinderea cifrelor la comunitatea europeana, Honda estimeaza ca, in cazul in care toate autovehiculele ar fi dotate cu CMBS, intre 200.000 si 250.000 accidente ar putea fi prevenite sau atenuate in fiecare an.

La viteze mai mari de 15 km/ora, autovehiculele in miscare si stationare sunt detectate la circa 100 m in fata autovehiculului. Atunci cand sistemul detecteaza posibilitatea ca autovehiculul sa loveasca unul din obstacole, se initiaza un proces cu trei etape. In prima etapa, de obicei cu circa 3 secunde inaintea impactului, soferul este avertizat prin semnale sonore si vizuale. In a doua etapa, atunci cand sistemul detecteaza ca impactul este inca probabil (de obicei cu circa 2 secunde inaintea impactului), centura de siguranta este actionata de trei ori si autovehiculul incepe automat sa franeze. In cele din urma, atunci cand impactul nu mai poate fi evitat, sistemul CMBS retrage centurile soferului si pasagerului (utilizand intinzatoare reversibile diferite de dispozitivele pirotehnice folosite in timpul impactului) si aplica o forta de franare mai mare. Forta de franare poate fi suplimentata de sofer pana la nivelul maxim. Toate actiunile intreprinse de sistemul CMBS sunt reversibile. In cazul in care posibilitatea producerii unui accident nu mai exista (spre exemplu autovehiculul iese de pe traiectorie), tensiunea aplicata centurilor de siguranta inceteaza, iar avertizarile sonore si vizuale se opresc.