2014 a fost primul an de crestere si in Romania

11 februarie 2015, Sursa: comunicat de presa APIA



Conform statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA), pe ansamblul pietei, livrarile totale de autovehicule (autoturisme si vehicule comerciale) au inregistrat pe intreg anul 2014, o crestere de 21,5% comparativ cu anul trecut. In interiorul acestei cresteri, avem autoturismele cu +20,5%. Astfel, anul 2014, devine primul an de crestere al pietei auto dupa sase ani consecutivi de scaderi puternice.

Si pe plan european se remarca o evolutie pozitiva, principalele tari europene inregistrand cresteri ce consolideaza un trend ascendent si pentru anul 2015. Pe ansamblul UE, in 2014 s-au inmatriculat cu 5,7% mai multe autoturisme decat in 2013. In Romania, in continuare vanzarile sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice, acestea reprezentand 73% din vanzari. In interiorului acestei valori medii anuale, ar fi de remarcat faptul ca ponderea achizitiilor realizate de catre persoanele fizice a scazut de la 41% in luna mai la 15% in luna decembrie. Aceasta fluctuatie se datoreaza, in mod evident Programului Rabla, a carei perioada de maxim a fost mai-iulie. De altfel, la aceasta analiza ar mai fi de remarcat faptul ca doar circa 25% din vanzarile catre persoane fizice nu au fost realizate prin Programul“Rabla, respectiv circa 5.600 unitati.

Un alt aspect analizat de catre APIA este raportul dintre vehiculele noi si cele rulate. Se remarca faptul ca, in 2014, inmatricularile de autoturisme rulate au scazut cu cca. 1% (1.900 unitati) comparativ cu anul 2013. Volumul lor ramane astfel si in acest an unul ridicat comparativ cu cel al autoturismelor noi (de circa 3 ori mai mare). Trebuie insa precizat faptul ca afluxul masiv al autovehiculelor rulate din import se datoreaza si nefiscalizarii comertului cu autovehicule rulate din import (TVA, impozite etc), aspect nerezolvat de ani de zile, care favorizeaza in mod evident importul de autovehicule rulate in detrimentul celor noi.

La autoturisme, topul pe marci este condus de catre Dacia, cu 26.918 unitati vandute (32,5% din total), urmata de Volkswagen (8.674 unitati / 10,5%), Skoda (7.770 unitati / 9,4%), Renault (5.750 unitati / 6,9%), Ford (5.569 unitati / 6,7%) si Opel (3.605 unitati / 4,4%). In ceea ce priveste topul pe modele, cel mai bine vandut model pe piata romaneasca este Dacia Logan (11.285 unitati), urmat de Dacia Duster (5.796 unitati), Dacia Sandero (4.957 unitati), Skoda Octavia (3.473 unitati) si Volkswagen Golf (2.739 unitati).

Majoritatea segmentelor au inregistrat cresteri importante (20% – 25%), scaderi consemnandu-se la clasa monovolum (-5,5%) si pe segmentele care cuprind autoturisme aflate in gama de pret superioara (Executive -8,1% si Sport -36,4%). In functie de tipul de combustibil, consemnam o pondere de 56,5% pentru motoarele diesel, in crestere fata de 2013, cand aceasta era de 53,7%. Sunt 8 marci si respectiv 7 modele din primele 10 care au o pondere a vanzarilor cu motorizari diesel, peste ponderea medie a vanzarilor totale (56,5%), unele modele avand ponderi ale motorizarii diesel care depasesc 75% din vanzarile totale ale respectivului model. O alta analiza de interes specific vizeaza tara de provenienta. Dupa acest criteriu, situatia se prezinta astfel: 30% sunt de provenienta autohtona, 18% sunt import Germania, 9,5% Cehia, 9,4% Spania si 8% Franta.

Desi cresterea din 2014 este una importanta si intrerupe cei sase ani de scaderi consecutive, trebuie remarcat faptul ca cele peste 100.000 de autovehicule vandute in 2014 sunt departe de maximul din 2007, cand in Romania au fost comercializate peste 360.000 de autovehicule. In acest context, in care afacerile din sectorul auto au fost in scadere continua in ultimii 6 ani, rezultatele din 2014 reprezinta un balon de oxigen pentru industria auto (chiar daca, la nivelul operatorilor din piata, afacerile nu simt un reviriment la fel de puternic pe cat arata aceste cifre).