APIA anunta al doilea an consecutiv cu crestere pe piata auto din Romania

22 ianuarie 2016

Sursa: comunicat de presa APIA



Prin comunicatul de presa redat aici, Asociatia Producatorilor si Importatorulir de Automobile din Romania (APIA) anunta ca, pe ansamblul pietei, livrarile totale de autovehicule (autoturisme si vehicule comerciale) au inregistrat, pe intreg anul 2015, o crestere generala de 20,2% comparativ cu anul 2014. In interiorul acestei cifre, avem autoturismele cu o crestere de 18,7%. Aceasta evolutie, care poate fi caracterizata ca fiind peste asteptarile pietei (in ianuarie 2016 urma sa intre in vigoare reducerea cu 4 puncte procentuale a TVA), a avut loc in conditiile in care in trimestrul IV al anului 2015 s-a inregistrat o crestere generala semnificativa (+31,2%) fata de perioada similara din 2014.

Si pe plan european remarcam o crestere generala consistenta a vanzarilor de autoturisme, respectiv +9,3% pe intreg anul 2015. Practic, cu exceptia unei singure tari, toate statele membre UE au inregistrat cresteri. Este astfel evident faptul ca in cele mai mari piete auto din UE, anul 2015 consemneaza cresteri relativ importante la categoria autoturisme, astfel: Germania +5,6%, Marea Britanie +6,3%, Franta +6,8%, Italia +15,8%, Spania +20,9%.

In Romania, vanzarile au fost, ca si in anii precedenti, sustinute de achizitiile de autoturisme realizate de catre persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind, pe ansamblul anului de 74% (vs. 26% persoane fizice). Ar fi de remarcat faptul ca in perioada ianuarie – aprilie ponderea persoanelor juridice a urcat la 86%-89% din total, scazand la 62% – 70% in perioada mai – august, impactul Programului Rabla fiind evident. Pe un alt palier al analizei, cel legat de impactul autovehiculelor rulate (dupa cum mentionam in analizele anterioare), se observa faptul ca, in acest an s-a manifestat, in continuare, o tendinta de crestere a importurilor de autoturisme rulate care ajung sa inregistreze pe intreg anul o crestere de 14%, comparativ cu 2014 (peste 250.000 unitati in 2015 fata de circa 220.000 in 2014, mare parte dintre acestea fiind nefiscalizate). Astfel, avem in 2015, un raport de 3,1 autoturisme rulate din import la 1 autoturism nou vandut prin retelele autorizate, similar cu cel care s-a inregistrat in anul 2014.

Referitor la productia nationala, in luna decembrie 2015 s-au produs 28.263 de autovehicule, cu 2,7% mai mult decat in luna similara din 2014. Pe intreg anul 2015 se inregistreaza, astfel, o productie totala de 387.177 unitati, in scadere cu 1,1% comparativ cu anul trecut. Dintre acestea, 339.204 au fost produse de catre Dacia si 47.967 de catre Ford. Volumele cele mai mari le-a inregistrat modelul Dacia Duster, din care pe intreg anul, au fost fabricate 170.443 unitati (cu 2,1% mai putin comparativ cu anul 2014), urmat de Dacia Logan (70.146 unitati, in scadere cu 9,4% fata de anul 2014), Dacia Sandero (58.020 unitati, cu 30,5% mai mult decat in 2014), Ford B-Max (47.967 unitati, cu 9,2% mai putin decat in 2014), si Dacia Logan MCV (40.595 unitati, cu 4,7% mai putin decat in 2014).

Cu cele 355.297 unitati exportate pe intreg anul 2015, consemnam o scadere de 2,5% comparativ cu anul 2014. Cel mai exportat model in acest an a fost Dacia Duster (162.683 unitati), dar in scadere cu 1,3%, fata de anul 2014), urmat de Dacia Logan (54.409 unitati, in scadere cu 18,1% fata de 2014), Dacia Sandero (52.170 unitati, +30,9%), Ford B-MAX (47.963 unitati, -9,2%) si Logan MCV (38.072 unitati, -3,4%). Ar mai fi de remarcat faptul ca 91,8% din productia nationala realizata in anul 2015 a fost exportata, cu 1,3 puncte procentuale mai putin decat anul trecut (93,1%).

Cu un volum total de 120.591 unitati, consemnam in anul 2015 o crestere totala importanta a vanzarilor, de 20,2% fata de anul 2014. Aceasta crestere vine dupa ce si in 2014 s-a inregistrat una relativ similara (+21,5%), fapt ce duce piata la o recuperare (+46%) fata de anul de minim 2013, cand au fost vandute doar 82.600 unitati. In acest context, autoturismele, care reprezinta 81,5% din vanzarile inregistrate in anul 2015 (98.325 unitati), inregistreaza o crestere de 18,7%, iar vehiculele comerciale (marfa si persoane), una de 27%.

La autoturisme, topul pe marci la sfarsitul anului 2015 este condus de catre Dacia, cu 33.890 de unitati (34,5% din total piata), urmata de Volkswagen cu 9.791 unitati (10,0%), Skoda 8.849 unitati (9,0%), Ford 6.067 unitati (6,2%), Renault 6.020 unitati (6,1%) si Opel, 3.626 unitati (3,7%).

Pe modele, cu cele 16.021 unitati livrate pe piata autohtona in anul 2015, Dacia Logan este cel mai bine vandut model, urmat de Dacia Duster, cu 6.643 unitati, Dacia Sandero, cu 5.562 unitati, Skoda Octavia, 3.921 unitati si Dacia Logan MCV, cu 3.111 unitati.

Analizand segmentarea pe clase, observam faptul ca doua sunt segmentele care inregistreaza scaderi, respectiv Clasa A (-1,2%) si Clasa E (-5,3%). Toate celelalte consemneaza cresteri, unele chiar semnificative (Clasa MPV +50,0%, SUV +27,4%, Clasa C, care reprezinta aproape jumatate din piata, +21,9%, Clasa D +9,1%).

In functie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continua sa domine piata cu o pondere de 53,5%, dar in continua scadere de la inceputul anului 2015 (in luna ianuarie, motorizarile diesel reprezentau 67,4% din piata) si cu 3 puncte procentuale mai mica decat cea din anul 2014 (56,5%). Situatia din piata ne arata faptul ca, din primle 10 marci / modele cele mai vandute, 8 marci si respectiv 7 modele au o pondere a vanzarilor cu motorizari diesel peste aceasta medie (53,5%).

In ceea ce priveste autoturismele hibride sau electrice 100%, au fost vandute in anul 2015, un numar de 495 de autoturisme noi, mai mult decat dublu (110%) comparativ cu anul trecut, cand au fost vandute 236 unitati.

In functie de culoarea preferata, cele mai multe autoturisme noi vandute in anul 2015 au fost de culoare alba (34,8%), urmate de cele gri (22,2%) si cele albastre (17,7%). Dupa clasificarea in functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel: 32,0% sunt de provenienta autohtona, 19,4% sunt import Germania, 10% din Cehia, 8,0% din Spania si 7,5% din Franta. In acest context, vanzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut, in anul 2015, cu 26,5% fata de anul 2014, in timp ce vanzarile de autoturisme din import au inregistrat o crestere mult mai mica, respectiv de 15,4%.