INTERVIU: Un roman, pe pit lane la Le Mans 2018 - de vorba cu Andrei Filep, despre experienta sa in celebra cursa de 24 ore
22.06.2018
        
Distribuie acest articol!   

Acest articol s-a nascut in urma unui dialog telefonic purtat zilele trecute, cu amicul nostru timisorean Andrei Filep. Cu aceasta ocazie, Andrei ne-a povestit cum a ajuns si ce a invatat lucrand ca inginer de curse pentru Racing Team Nederland, la editia 2018 a celebrei curse de 24 de ore de la Le Mans.

Andrei a fost dintotdeauna pasionat de automobile, asa cum l-am si cunoscut, pe cand era elev in clasa a XI-a, cand „s-a lipit” de echipa firmei Temeco din Timisoara, pentru o participare ca spectator la Raliul Romaniei, editia 1993, desfasurat la Baia Mare.

Pasiunea pentru automobile vine de multe ori legata de cea pentru sportul auto si Andrei a continuat cu participari la Cupa Nova, impreuna cu initiatorii si organizatorii ”competitiei sanselor egale”, echipa de la Procar Timisoara, cu o implicare tot mai complexa in aspectele legate de pregatirea tehnica, mai ales suspensii.

Dupa mai bine de 20 de ani, in anul in care si-a implinit visul de a lucra pentru o echipa de curse pe parcursul celor 24 ore de la Le Mans, Andrei declara pentru 24auto.ro: “Am inteles din Cupa Nova ca motorul nu este totul la curse”.

Astfel s-a nascut pasiunea si mai tarziu profesia pentru tot ce tine de suspensie si directie, incepand cu proiectarea, incercarea si acel ceva special aflat intre stiinta, tehnica si arta, care se numeste “a da caracter unui automobil” si consta in alegerea parametrilor constructivi si reglajele cele mai potrivite pentru a face ca automobilul sa raspunda perfect asteptarilor conducatorului.

Andrei a facut parte din a treia generatie de absolventi ai sectiei de Autovehicule Rutiere (AR) in cadrul Facultatii de Mecanica din Timisoara. In timpul studiilor a obtinut o bursa la Universitatea din München, unde a studiat timp de un an (1997) si, in paralel, a muncit la BMW.

Diploma de inginer AR a fost realizata la Audi Sport, unde in ianuarie 2000 a realizat un dispozitiv pentru masurarea fortelor laterale ce actioneaza asupra anvelopelor, in timpul curselor. In paralel, Andrei a avut ocazia sa colaboreze la proiecte legate de optimizarea arcurilor si amortizoarelor pentru prototipul R8, care urma sa participle la cursa de 24 ore de la Le Mans.

Dupa multe cautari, in octombrie 2000, Andrei este angajat la firma Continental, departamentul din Hanovra, unde colaboreaza la realizarea suspensiei pneumatice pentru Porsche Cayenne, apoi cele pentru Audi A8 si VW Phaeton.

In ianuarie 2003, Andrei se intoarce la Audi si colaboreaza la proiectarea si testarea directiilor hidraulice pentru Audi A6 si Q7, apoi electrohidraulice pentru Q7 hibrid si A1 si, in final, la cele electrice, pentru A4 si Q5.

Cand a intampinat piedici in a lucra la masina viselor lui, Audi R8, Andrei spune: “Mi-am lasat seful si am urmat masina”, care a fost mutata in subsidiara quattro, care se numeste in prezent Audi Sport.

La Audi Sport, Andrei este responsabil de directie pentru toate variantele RS ale modelelor Audi si pentru R8, in acelasi timp optimizand suspensiile pentru performanta si sport. Dupa faza initiala de proiectare si simulare pe stand, Andrei piloteaza masinile ce fac obiectul proiectelor, pe circuite celebre, atat in sudul Europei, la cald, cat si in indepartatul nord, pentru testele in gerul Scandinaviei.

Cu un usor regret ca nu a avut sustinerea financiara ca sa ajunga sa piloteze in curse, Andrei declara “acum am ajuns sa fiu platit ca sa fac ce imi place”, pilotand toate modelele dezvoltate de Audi Sport. Cu aceasta baza tehnica solida, dobandita in proiectarea sistemelor pentru automobile de serie si variantele lor mai sportive, Andrei si-a urmarit cu perseverenta pasiunea pentu sportul auto.

De la inceputurile insufletite in Cupa Nova, unde ii numeste ca mentori pe regretatul inginer Dinu Vela, Marius Tanasescu si Dan Necula si pana la editia din 2018 a cursei de 24 ore de la Le Mans, este o cale lunga din toate punctele de vedere, dar fiecare pas in directia obiectivului dorit se leaga intr-o poveste fascinanta despre perseverenta, anduranta, cateodata putin noroc si multa munca cu sacrificii personale, toate acestea fiind posibile doar cu sprijinul unei familii (sotia si cei doi baieti, David si Caius) foarte intelegatoare pentru meseria si pasiunea lui Andrei.

Experienta de curse in afara Romaniei a inceput in 2001, cu pregatiri pentru cursa de 24 ore de la Nürburgring, constand in modificari de suspensie si amortizoare construite de Andrei “cu mana lui”, dupa cum povesteste cu nostalgie.

In 2005 lucreaza pentru echipa lui Andrei Harneaga, in Formula BMW, ca voluntar la curse, si continua in sezonul 2006, ajungand in finala de la Valencia.

Cu o mana de ajutor din partea altui timisorean, Helmut Potche, ajuns cu mult inaintea lui Andrei la Audi Sport, in sezonul 2007 Andrei participa ca inginer de curse in campionatul suedez de turisme.

Sezonul 2007 aduce o schimbare pentru Andrei, fiind responsabil pentru anvelope si suspensii intr-un proiect Audi, prin care trei modele A3 de curse au fost puse la dispozitia unor jurnalisti insotiti de doi ingineri de la Audi.

2008 a fost anul marilor sperante de a-si atinge obiectivul participarii la cursa de 24 ore de la Le Mans, cand a muncit alaturi de echipa Kolles la pregatirea unui model R10, dar nu a fost sa fie atunci… si asteptarea a mai durat zece ani.

Un alt proiect din anul 2008, de care Andrei isi aminteste cu placere, este cel executat impreuna cu un coleg de serviciu, avand ca obiectiv pregatirea unui Audi RS4 cu motor diesel pentru cursa de anduranta de la Nürburgring.

In 2009 apare un moment important legat de aspectele teoretice specifice curselor, cand alaturi de un colectiv de la Universitatea din Aachen, Andrei a avut ocazia sa participe la optimizari in tunelul aerodinamic, a avut acces la standuri de setare a suspensiei la firma KW Suspension si a beneficiat de suportul tehnic al specialistilor de la Dunlop.

“Anul de cotitura”, cum il denumeste Andrei, a fost 2011, continuat cu 2012, cand a avut ocazia sa participe mai intai la testele pentru Cupa Scirroco si apoi sa colaboreze la pregatirea unui Audi RS5 in campionatul SuperStars, cu etape in Italia, Anglia si Belgia.

Nivelul ridicat al competitiei, echipamentele de varf si echipajele formate din trei piloti, incluzand fosti participanti in Formula 1, reprezentau un context tehnic, financiar si competitiv la cel mai inalt nivel atins pana atunci de Andrei, care isi desfasura intre timp activitatea tehnica legata de curse prin propria sa firma.

Din acest moment, cariera de competitii a luat un curs ascendent, anul 2013 gasindu-l pe Andrei alaturi de echipa ce pregatea un Audi R8 LMS pentru categoria GT3, colaborarea fiind de data aceasta cu piloti oficiali Audi, campioni in diferite clase si categorii de curse pe circuit.

In 2014, cand l-am intalnit ultima oara pe Andrei, la Köln, venise cu un Audi A3 RS plin de cabluri, aparatura de masura si laptopuri de colectare si prelucrare a datelor, adica jobul lui de zi cu zi la Audi Sport. Dar motivul venirii la Köln era legat de pasiunea si activitatea de curse, fiind invitat sa prezinte la o manifestare rezervata specialistilor din lumea restransa a sportului cu motor, Proffessional Motorsport World, o lucrare despre suspensia utilizata la cursa de 24 de ore de la Nürgburgring.

L-am privit cu admiratie pe fostul elev, venit cu timiditate la primele etape din Cupa Nova, prezentand intr-o engleza impecabila si raspunzand unui baraj de intrebari detaliate, venite din partea altor experti din lumea sportului cu motor si am fost foarte mandru pentru succesul lui Andrei. Devenise, dupa ani de munca grea si perseveranta, sacrificii personale si dedicatie, una din vocile ce merita sa fie ascultate, atunci cand vorbeste despre domeniul sau de specialitate: suspensii, directii, anvelope… si competitii automobilistice!

Anii 2014, 2015, 2016 si 2017 au fost dedicati activitatilor cu echipa ABT, avand ca “obiect al muncii” un Audi R8 GT3 si un Bentley Continental GT3 pregatit pentru cursa de 24 ore de la Nürburgring, respectiv campionatul german GT3.

2018 este anul in care momentul asteptat dintotdeauna si de care a fost atat de aproape in 2008 s-a implinit, Andrei participand cu echipa Racing Team Nederland la cursa de 24 ore de la Le Mans, cu un prototip LMP2.

Chiar daca regulamentul tehnic al categoriei LMP2 pare restrictiv, cu doar patru furnizori de sasiuri (Dallara, Oreca, Ligier si Multimatic), motoare identice Gibson si doi furnizori de anvelope (Dunlop si Michelin), Andrei afirma ca “exista o plaja foarte larga de lucru pentru selectia si optimizarea suspensiilor, franelor si aerodinamicii”.

Testele incepute cu mult inainte de cursa, s-au derulat pe circuitul de la Paul Ricard, scopul fiind “setarea pentru mare viteza” a prototipului LMP2, bazat pe un sasiu Dallara, motor Gibson si anvelope Michelin. Andrei atrage atentia asupra faptului ca optimizarea se face pe anvelope slick, pentru asflat uscat, cele de ploaie si intermediare nu pot fi testate, decat daca conditiile meteo ajuta.

Intre marile satisfactii legate de participarea la Le Mans, Andrei enumera cea de a fi imersat in atmosfera uneia dintre cele mai celebre curse automobilistice si colaborarea cu pilotii echipei: Jan Lammers, Giedo van der Garde, Frits van Eerd, dintre care Jan Lammers a fost la cea de a 24-a participare la cursa de 24 de ore!

Rezultatul obtinut, locul 13 la general si 9 la clasa, devenite 11, respectiv 7, dupa descalificarea a doua echipe, pare un element secundar pentru Andrei, care povesteste mai mult despre ce a vazut si a invatat la Le Mans si mai ales despre oportunitatile viitoare deschise de aceasta participare, ce includ o etapa la Spa, alta in Japonia si Le Mans editia 2019.

Este vorba de “implinirea visului de a face parte din una din cele mai mari curse din lume, dupa ce „in 2006 am fost spectator”, de anturajul marilor piloti, de prezenta echipei de uzina Toyota, de a lucra in boxa alaturata celei pentru Juan Pablo Montoya.

Cu toate sacrificiile de timp in crestere, odata cu anvergura cursei si pregatirea tot mai sofisticata a masinilor, Andrei nu are regrete si explica satisfactia personala si profesionala prin lectiile invatate in acest an la Le Mans.

Desi din punct de vedere tehnic problemele de rezolvat sunt asemanatoare, Andrei afirma ca la Le Mans “presiunea este mai mare”. Traseul fiind compus si din drumuri publice, este mai denivelat decat circuitele dedicate si solicitarile suspensiei si directiei sunt mai ridicate.

In plus, vitezele maxime atinse sunt cu mult mai mari decat pe alte circuite, Andrei dand ca exemplu 330 km/h la Le Mans, fata de 270 km/h pe Nürburgring, iar conditiile de lumina pe parcursul noptii mult mai dificile la Le Mans, ceea ce suprasolicita pilotii, ale caror greseli sunt mai frecvente in aceste imprejurari si cu urmari mai serioase la Le Mans.

Viitorul apropiat are cateva necunoscute generale pentru Andrei, legate de strategia si directia firmei, asa cum are pentru intreaga organizatie Audi in aceste zile tumultoase, marcate de arestarea CEO-ului si urmarile scandalului Dieselgate. Insa este foarte increzator ca isi va continua activitatea in cadrul diviziei Audi Sport GmbH unde calendarul lui pentru luna iulie arata cam asa: “in 2-5 iulie sunt la Spa Francorchamps, in 10-13 iulie voi fi la incercari in Alpi, apoi in ultima saptamana a lui iulie sunt din nou la Spa, la cursa de 24 de ore”.

In incheiere, mai este oare necesar sa mentionam ca Andrei priveste cu nerabdare spre etapa din Japonia si la Le Mans, editia 2019, ca si la implicarea in campionatul german GT?

Dupa aproape doua ore de povesti din lumea minunata a curselor, l-am intrebat pe Andrei daca ar dori sa mai transmita ceva in mod special cititorilor nostri. Iata ce mi-a raspuns: „Ar trebui mentionat ca toate proiectele de la Nürburgring, pana in 2011, au fost voluntare, atat la firma Continental, cat si la Audi. Mi se pare important ca tinerii din Romania sa inteleaga faptul ca experienta nu creste pe garduri, iar daca nu ai sansa sa fii platit de la inceput pentru o astfel de slujba, trebuie sa faci ceva ca sa iti atingi obiectivul, nu ajunge sa fii doar trist ca nu ai posibilitatea. Si mai cred ca ar trebui mentionat faptul ca in Romania mi s-a si dat o sansa sa fac ceva, de catre grupul Temeco – Procar Timisoara”.

Multumim Andrei!

db

Distribuie acest articol!