Skoda Octavia a implinit 60 de ani!

19 februarie 2019



Skoda Octavia sarbatoreste 60 de ani de la intrarea in productie a primei generatii a modelului: in ianuarie 1959, primele exemplare ale acestui legendar model au iesit de pe linia de asamblare din Mladá Boleslav. Iar incepand cu mijlocul anilor 90, prima generatie de modele moderne Octavia a continuat traditia popularului model compact.

Bine-cunoscutul nume Octavia a imbogatit gama Skoda cu exact 60 de ani in urma. Nu este o coincidenta ca denumirea sa provine din latinescul „octavia”. Cuvantul inseamna al optulea, avand in vedere ca Octavia a fost al optulea model al marcii de dupa Al Doilea Razboi Mondial si totodata al optulea model Skoda cu suspensia independenta ultra-moderna, introdusa de producator in 1933.

Prima versiune cu doua usi a modelului Skoda Octavia a plecat de la unitatea de fabricatie din Mladá Boleslav in ianuarie 1959, unde, in primele saptamani, a fost fabricata impreuna cu modelele predecesoare Š 440 si Š 445. Sub capota modelului Octavia era instalat un motor robust, de 1,1 litri, cu patru cilindri. Acesta genera 29,4 kW (40 CP) si antrena rotile din spate prin intermediul unei transmisii cu patru trepte. Viteza maxima era de 110 km/h, iar consumul mediu de 7,7 litri de benzina la 100 km. Designul atractiv si aerodinamic al caroseriei era la fel de impresionant precum erau si calitatile sale dinamice. Inovatii tehnice, incluzand puntea fata cu suspensii cu arcuri si bara de torsiune asigurau confortul ridicat in calatorii si manevrabilitatea facila a modelului Octavia. Introducerea farurilor asimetrice in anul 1959 a sporit nivelul de siguranta activa.

De asemenea, Skoda a prezentat o varianta mai puternica in 1959: Octavia Super. Aceasta avea un motor de 1,2 litri si o putere maxima de 33 kW (45 CP). Cererea pentru gama Octavia a crescut rapid, atat in tara de provenienta, cat si in strainatate.

In 10 martie 1960, la Salonul Auto de la Geneva, a fost lansat in premiera modelul sport Skoda Octavia Touring Sport (TS), care avea puterea marita la 37 kW (50 CP). Skoda a inaintat Federatiei Internationale de Automobilism cererea de omologare a modelului TS pentru curse si raliu, in clasa autovehiculelor de sosea nemodificate, deschizand astfel drumul spre universul sportului automobilistic pentru modelul cu doua usi. La Raliul Monte Carlo, Octavia TS a obtinut patru victorii in categorie, in anii 1961,1962 si 1963.

In 11 septembrie 1960, Skoda a prezentat Octavia Combi in Brno. Acest model avea in premiera un hayon construit din doua elemente dispuse orizontal. In ciuda dimensiunilor sale compacte de la exterior, automobilul putea transporta cinci persoane in conditii de confort ridicat si oferea un volum al portbagajului de 690 de litri, la o lungime de incarcare de 0,965 metri. In urma rabatarii spatarelor scaunelor din spate, portbagajul crestea chiar la 1,050 litri.

Limuzina cu doua usi a fost fabricata pana in anul 1964, iar ultimul exemplar, o Octavia Super gri, a iesit de pe linia de productie din Mladá Boleslav in 11 aprilie. Modelul nou Skoda 1000/1100, MB cu o caroserie autoportanta si motorul instalat in spate, avea sa urmeze la scurt timp, continuand cu succes mostenirea predecesorului. Ultimul exemplar break al modelului Octavia a iesit de pe portile unitatii de fabricatie din Kvasiny in 21 decembrie 1971. Intre anii 1959 si 1971, au fost produse in total 360.000 de exemplare Skoda Octavia, inclusiv peste 54.000 de versiuni combi.

Robusta si fiabila Octavia a asigurat, de asemenea, baza tehnica pentru primul automobil produs in Noua Zeelanda, in 1966: Trekka a fost dezvoltata in stransa colaborare cuproducatorul ceh de automobilesi a fost construita pe un sasiu scurtat al modelului Octavia Super. Popularul autovehicul utilitar este considerat a fi unul dintre precursorii modelelor SUV actuale ale marcii Skoda.

La debutul primei Octavia moderne, numele sau a devenit sinonim cu intreaga marca. In 1992, la scurt timp dupa ce Skoda si-a unit fortele cu Grupul Volkswagen, marca a inceput sa dezvolte un model complet nou, bazat pe denumirea aceasta legendara. Construind pe o platforma moderna, fostul director de design, Dirk van Braeckel, si echipa sa au creat o caroserie cu un design inconfundabil. Limuzina Octavia cu hayonul sau mare a fost lansata in 4 aprilie 1996 si a fost imediat extrem de apreciata la nivel international, oferind si un standard ridicat de siguranta activa si pasiva. De asemenea, avea un volum al portbagajului intre 528 si 1.328 de litri. Octavia Cobi, care era si mai spatioasa si a avut succes foarte mare mai ales pe pietele europene, a fost adaugata in gama in anul 1998. Prima versiune cu tractiune integrala a fost lansata in 1999. Astfel, pana in noiembrie 2010 au fost fabricate 970.000 de limuzine si 470.000 de combiuri ale primei generatii Octavia.

Succesul acesta a fost insa chiar intrecut de a doua generatie Skoda Octavia. Aceasta fost fabricata intre anii 2004 si 2013, cand au fost vandute 1,6 de milioane de limuzine si 900.000 de breakuri. Aceasta generatie a impresionat cu caracterul sau practic si mai accentuat, numeroase inovatii tehnice, inclusiv motoare cu injectie directa de benzina si transmisia automata DSG cu dublu ambreiaj. In prezent, a treia generatie Octavia formeaza pilonul principal al gamei de modele Skoda si a intrat in productie in noiembrie 2012, fiind complet actualizata in februarie 2017. Peste 2,5 milioane de clienti au ales deja acest model la a treia generatie.

Skoda Octavia s-a impus de mult timp si ferm pe numeroase piete. Acest fapt este demonstrat in maniera impresionanta de faptul ca aproape 6,5 milioane de Octavia au fost produse incepand din 1959 si pana in prezent. Octavia este fabricata la unitatea principala de productie a marcii, cea din Mladá Boleslav, dar si in China, India, Rusia, Kazahstan si Algeria.

Sursa: comunicat de presa Skoda Auto / Porsche Romania