MINI a implinit 60 de ani

27 august 2019



Originalul in segmentul premium de automobile mici a ajuns la a 60-a aniversare, dar este mai tanar ca niciodata. Redam mai jos fragmente din comunicatul de presa difuzat de BMW Group Romania, cu aceasta ocazie.

Acum 60 de ani, British Motor Corporation (BMC) a prezentat cu mandrie rezultatul activitatii sale de dezvoltare pentru crearea unui automobil compact nou si revolutionar. Intr-adevar, publicul a putut sa admire de la inceput nu mai putin de doua modele noi: Morris Mini-Minor si Austin Seven, pentru cele doua marci care stateau in spatele British Motor Corporation, format in 1952. Aceasta dubla premiera a doua masini cu patru locuri aproape identice a putut fi atribuita la acea vreme gamei largi oferita de BMC pe piata, dar a marcat si un moment important in industria auto.

Mult spatiu interior cu dimensiuni exterioare minime, locuri pentru patru pasageri, caracteristici dinamice impecabile, economie superioara de combustibil si un pret foarte accesibil – tocmai aceste lucruri au reprezentat cerintele pe care creatorul Mini, inginerul si designerul auto Alec Issigonis, le-a primit de la conducerea BMC. Iar ideile geniale pe care le-a implementat in dezvoltarea acestei masini cu doua usi pentru o familie de patru persoane aveau sa transforme, in final, intreaga industrie auto. La renasterea brandului, odata cu lansarea MINI pe piata in 2001, principiul aplicat cu succes cu 60 de ani in urma si-a dovedit valoarea din plin: un concept superior este intotdeauna convingator in numeroase variante si interpretari. In prezent, filozofia MINI este reflectata in intreaga gama de modelele: MINI Hatch cu trei si cu cinci usi, dar si MINI Cabriolet, MINI Clubman si MINI Countryman si, in curand, pentru MINI Cooper SE cu propulsie integral electrica. Toate acestea isi dovedesc calitatile individuale si caracterul unic, in timp ce, la interior, sunt unul si acelasi automobil: un MINI.

Chiar de la inceput, primele brosuri de vanzari ce prezentau cu mandrie Morris Mini-Minor au subliniat orientarea clara si ferma a masinii spre viitor. Dar in ce masura aceste afirmatii aveau sa fie confirmate peste ani, nimeni nu ar fi putut sa anticipeze. Astazi, 60 de ani mai tarziu, stim ca doar foarte putine concepte auto au supravietuit o asa lunga perioada de timp si ca nici unul dintre acestea nu s-a transformat vreodata intr-o gama atat de larga de variante precum Mini.

Unul dintre motivele pentru acest succes remarcabil a fost faptul ca, de la inceput, Mini a indeplinit toate cerintele vremurilor sale, in timp ce ofera si alte calitati. Cu o lungime de doar 3,05 metri si un pret de vanzare cu amanuntul de 496 de lire sterline, Mini a fost pur si simplu perfect pentru spatiile de parcare mici si bugetele reduse. Prin calitatile sale dinamice si caracterul fermecator al proportiilor sale, Mini a fost si de mare interes pentru cei care cautau nu doar dimensiuni compacte si economie superioara, ci si performante sportive in special in viraje, cat si un stil individual pe sosea.

Aceasta combinatie de calitati diferite ramane la fel de populara si in prezent, cu un concept mai tanar ca niciodata. Actualul MINI combina designul clasic cu tehnologii sofisticate BMW Group, eficienta fara egal cu performante dinamice unice in segment, valoarea reziduala ridicata si posibilitati de personalizare fara precedent.

Prin lansarea versiunii clasice Mini, Alec Issigonis, creatorul acestui automobil unic, si-a indeplinit in mod clar misiunea. Morris Mini-Minor si Austin Seven, fabricate in locatii diferite si cu diferente de design minime – grila radiatorului, capacele rotilor si culoarea caroseriei, au fost alimentate de un motor cu patru cilindri, montat transversal in fata, care oferea o putere maxima de 34 CP la o capacitate de 848 cmc.

Performanta ambelor modele a fost identica, asa cum era si capacitatea portbagajului – 195 de litri. Toata lumea a fost incantata de spatiul generos disponibil, de motoarele eficiente, dar puternice, tinuta de drum buna si suspensia confortabila pe care acest automobil nou o oferea. Dar Issigonis privea deja mult spre viitor – si nu era singurul.

Inca din 1960, BMC a adaugat un Mini Van langa clasicul Mini. Apoi, pornind de la aceasta structura de van cu panouri laterale inchise, BMC a introdus o versiune Estate cu geamuri de sticla rotunde, dar si doua usi in spate, la fel ca la versiunea Van.

Asemenea limuzinelor, aceasta varianta de caroserie a fost promovata ca Morris Mini-Traveler si Austin Seven Countryman cu exact aceleasi caracteristici tehnice. Iar in 1961, potentialul clasicului Mini a devenit clar o data pentru totdeauna, anul incepand cu introducerea celui mai mic vehicul utilitar, Mini Pick-Up. Doar o jumatate de an mai tarziu, alte doua Mini, de data aceasta la limita superioara a gamei, au vazut lumina zilei: Wolseley Hornet si Riley Elf.

O varianta foarte speciala, destinata mai mult decat oricare alta pentru a crea legenda clasicului Mini, si-a facut aparitia in a doua jumatate a anului: Mini Cooper. John Cooper, celebrul inginer si producator de masini sport, era deja un prieten apropiat al lui Alec Issigonis si a recunoscut imediat potentialul sportiv al acestui automobil mic nou, atunci cand primele prototipuri au aparut pe circuit. Asa ca a primit unda verde de la conducerea BMC pentru a dezvolta o serie mica de 1.000 de unitati Mini Cooper, care dispunea de motor cu capacitatea extinsa la un litru si care oferea un maxim de 55 CP.

Raspunsul la aceasta masina, care a intrat pe piata in luna septembrie 1961, a fost pur si simplu euforic, cu o singura solicitare suplimentara din partea pasionatilor de pretutindeni: si mai multa putere! Asadar, Issigonis si Cooper au marit capacitatea motorului la 1.071 cmc, ridicand puterea la 70 CP.

Acest lucru a facut ca Mini Cooper S sa fie un performer exceptional nu numai pe sosea, echipajul britanic Hopkirk Paddy – Liddon Henry pilotandu-l spre victoria la clasa in Raliul Monte Carlo din 1964, marcand inceperea unei serii fara egal de succese remarcabile in motorsport, cu un total de trei victorii in cel mai disputtat raliu al vremii. Remarcabil este ca una din primele victorii pe scena internationala a fost a echipajului feminin Pat Moss – Ann Riley in Raliul Lalelor (Olanda, 1962). Accesibil si rapid, Mini se doveda un automobil sportiv foarte apreciat. In aprilie 1968, Niki Lauda a participat la prima sa cursa de coasta la volanul unui Mini, cu care a obtinut locul secund. Dupa doar doua saptamani, avea sa vina si prima victorie, ce anunta o cariera promitatoare pentru viitorul campion mondial. Asemenea lui Niki Lauda, Graham Hill, Jackie Stewart, John Surtees, Jochen Rindt si James Hunt sunt doar cativa dintre campionii mondiali de Formula 1 care si-au trait prima experienta competitionala la volanul unui Mini clasic.

Numeroase versiuni speciale ale clasicului Mini aveau sa fie prezentate constant de la jumatatea anilor ’70. Sursele de inspiratie erau multiple, dar pastrau un spirit pur britanic, multe purtand numele cartierelor sau a unor regiuni londoneze – Mayfair, Camden etc. Intre 1980 si 1983, gama de modele a fost simplificata, Clubman, Estate si Van iesind din productie. “Singura” masina ramasa a fost Mini clasic, cu motorul de un litru care acum livra 40 CP. Popularitatea era neschimbata, modelul clasic Mini cu numarul cinci milioane iesind de pe linia de productie a uzinei din Longbridge in 1986.

In 1990, fanii din lumea intreaga au fost incantati sa sarbatoreasca revenirea Mini Cooper in gama de modele. Acum, acest model special era echipat in toate cazurile de un motor de 1,3 litri, productia propulsorului de un litru incheindu-se in 1992 pe seama cresterii cerintelor privind gestiunea emisiilor. De acum, toate modelele aveau motorul de 1.275 cmc si injectie pe benzina.

Cu toate acestea, o alta varianta noua a clasicului Mini si-a facut aparitia in 1991 ca ultimul model nou din gama. Si, intr-adevar, a fost singurul Mini care nu provenea din Marea Britanie, ci din Germania: asemenea altor tuneri dinaintea lui, un dealer Mini dedicat din regiunea germana Baden a eliminat acoperisul de pe Mini clasic, transformand masina intr-o decapotabila extrem de atractiva. Si contrar incercarilor anterioare, rezultatul a fost atat de bun de aceasta data, incat Rover Group, proprietarul la acea vreme al marcii Mini, a decis sa cumpere instrumentele de constructie si echipamentul de productie pentru Mini Cabriolet, care s-a vandut in aproximativ 1.000 de unitati in perioada 1993-1996.

In cele din urma, productia Mini-ului clasic a incetat definitiv in anul 2000. De-a lungul timpului, peste 5,3 milioane de unitati ale celui mai de succes automobil compact din lume au parasit uzinele de productie in numeroase variante diferite, inclusiv aproximativ 600.000 de masini fabricate la uzina din Oxford intre 1959 si 1968. Dar, chiar si dupa 41 de ani, inca era un drum lung de parcurs. Pentru ca, dupa o pauza de mai putin de un an, un nou capitol in istoria acestei marci britanice renume mondial a inceput in 2001.

Preluand Rover Group la inceputul anului 1994, BMW a deschis noi perspective si pentru marca Mini. Primul pas a fost prezentarea unui concept MINI Cooper la editia 1997 a Salonului Auto de la Frankfurt, oferind o perspectiva asupra noii interpretari a acestui automobil mic si unic din Marea Britanie. Ca interpretare moderna a conceptului Mini cu o traditie atat de bogata, noua versiune a combinat, in premiera, valorile clasice ale predecesorului cu cerintele unui automobil modern, pregatit pentru secolul XXI. Versiune de serie a MINI Cooper a avut prima aparitie publica in noiembrie 2000, la Salonul Auto de la Berlin, interpretarea orientata spre viitor a originalului intrand in showroomuri doar un an mai tarziu, sub forma MINI Cooper (85 kW/115 CP) si MINI One (66 kW/90 CP). Heinrich Petra, un inginer roman cu o experienta bogata BMW, a fost responsabilul de dezvoltare care a supraveghet relansarea marcii si dezvoltarea noului motor.

Dispunand de tractiune fata, motoare cu patru cilindri dispuse transversal in fata, console scurte si spatiu amplu pentru patru persoane, cele mai noi modele au preluat cu succes caracteristicile elementare ale clasicului Mini. Si, in timp ce dimensiunile exterioare ale masinii erau mai mari, indeplinind cerintele moderne de spatiu interior, designul noului model pastra in mod clare proportiile atat de tipice marcii, precum si inconfundabilele simboluri de design din fata, spate si lateral, oferind astfel o legatura usor de recunoscut intre MINI si predecesorii sai clasici.

In acelasi timp, MINI construit la Oxford se evidentia clar ca primul automobil premium din segmentul compact, obtinand un statut puternic reflectat de nivelul ridicat de siguranta, unic pentru o masina de aceasta clasa, cat si de standardele de calitate fara compromisuri BMW. Noul MINI a stabilit si noi standarde prin comportamentul agil surprinzator, ajungand imediat in varful ierarhiei in ceea ce priveste de placerea condusului. Acest lucru a insemnat ca noul model a mers pe urmele clasicului Mini, dar acum cu mult mai multa putere si performante gratie celei mai avansate tehnologii a trenului de rulare si a suspensie.

Aproape peste noapte, noua interpretare a acestui automobil mic clasic s-a metamorfozat intr-o poveste de succes la nivel mondial, care continua si in prezent.

Sursa: comunicat de presa BMW Group Romania