A decedat Gérard Detourbet, părintele Dacia din era modernă

10 decembrie 2019



În România, numele lui Gérard Detourbet nu spune nimic marelui public. Un ”anonimat” nedrept pentru acest specialist al industriei auto la cel mai înalt nivel, căruia îi datorăm conceptul modern de automobil low cost, care a funcționat de minune în cazul Dacia. Trecut în neființă la vârsta de 73 de ani, Detourbet a fost inițiatorul modelelor accesibile, în cadrul Grupului Renault.

Fostul matematician a devenit, la începutul anilor 2000, o piesă importantă în conducerea Grupului Renault. Într-o asemenea măsură, încât ”copilul” lui Gérard Detourbet este astăzi un element major al concernului francez, care a profitat de creșterea Dacia din ultimii ani, fie că vorbim de volume sau de profit.

Gérard Detourbet a intrat pe ușa din dos la Renault, în anii 70, cariera sa luând amploare abia la sfârșitul anilor 90, când a fost numit director la divizia de motoare. La vremea respectivă, președintele Renault, Louis Schweitzer, își dorea un nou început pentru marcă.

O echipă specială, alcătuită din Gérard Detourbet și alți membri din conducerea Grupului Renault, a fost desemnată să se ocupe de proiectul X90. Detourbet era recunoscut ca un tip ce spunea lucrurilor pe nume și care n-avea nimic de pierdut. El a preluat Dosarul Dacia, care va deveni ceea ce reprezintă astăzi, 40 % din vânările Grupului Renault. Uzina Dacia de la Mioveni și-a reluat creșterea o dată cu lansarea modelului Logan, care a inițiat trendul ”design to cost”, un nou concept de la începutul anilor 2000, care considera prețurile ca fiind prioritare în dezvoltarea unui model auto.

Ulterior, Gérard Detourbet a dorit să demisioneze, însă Carlos Ghosn l-a convins să rămână. A devenit responsabil de proiectul Kwid, în India, unde reușește, încă o dată, să lanseze o mașină ieftină, și să găsească noi piețe internaționale. Gérard Detourbet, om de teren, căruia îi plăcea să străbată India pentru a lua pulsul pieței auto locale, a reușit din nou să-și îndeplinească misiunea: “Pentru Kwid și derivatele sale, investiția de 420 de milioane de euro a fost de două ori mai mică decât era prevăzut în proiectul inițial”, comenta el. Aceasta avea să fie ultimul său proiect.