Ferrari și Tesla, două cazuri atipice de succes în industria auto

30 ianuarie 2020



În timp ce Ferrari și-a păstrat titlul de cea mai puternică marcă din lume, Tesla a înregistrat cea mai spectaculoasă creștere a capitalizării bursiere. Cele două companii demonstrează că, pentru a cuceri admirația și încrederea, mărimea contează mai puțin!

Firma înființată în 1947, de Enzo Ferrari, este astăzi unul dintre cele mai apreciate branduri din industria auto și, mai nou, cea mai puternică marcă din lume. A devenit o obișnuință să găsim Ferrari în topul multor studii de profil, printre care și cel realizat de americanii de la Brand Finance.

În cea mai nouă ediție a clasamentului Brand Finance Global 500, Ferrari ocupă primul loc. Este un rezultat excepțional pentru un brand care câștigă mult mai mult din produsele derivate, decât din comercializarea automobilelor, a căror producție este de doar 10.000 de unități pe an. Brand Finance estimează că Ferrari valorează 9,1 miliarde de dolari (8,25 miliarde de euro) și preconizează o creștere anuală de 9%.

2020 este al doilea an consecutiv în care Ferrari se află în vârful acestui clasament elitist și se numără printre cele doar 11 mărci din lume care au un rating AAA+. O companie selectă, formată din nume precum Google, Hermès, Coca-Cola, Disney sau Red Bull.

Un alt brand auto care a reținut atenția în ultima perioadă, grație unor performanțe deosebite, este Tesla. Acesta tocmai a depășit Volkswagen ca valoare de piață, dar este încă departe de liderul Toyota. Prețul acțiunilor Tesla s-a dublat începând cu luna octombrie, când compania a anunțat rezultate financiare foarte bune, ajungând la peste 100 de miliarde de dolari. Spre comparație, Toyota are o valoare de piață de 230 de miliarde de dolari.

Revirimentul din ultimele luni vine după ce ani la rând compania a fost pe pierdere. Tesla a înregistrat această creștere deși a livrat în 2019 doar 367.500 de automobile, și asta în condițiile în care a înregistrat o creștere a producției cu 50% față de 2018. Tot pentru comparație, trebuie menționat ca, anul trecut, Volkswagen a livrat cu puțin sub 11 milioane de autovehicule, iar Toyota a contabilizat 9 milioane de unități în primele 11 luni din 2019.

După cum se vede, capitalizarea bursieră nu este neapărat reprezentativă pentru valoarea sau performanța unei companii. În cazul Tesla, este destul de greu de explicat entuziasmul investitorilor. În primul rând pentru că cei interesați de Tesla nu sunt aceiași care investesc în industria auto. Valorile și așteptările sunt diferite. Investitorii care pariază pe companii tehnologice sunt cei care caută valoare viitoare, ignoră dividendele sau sunt interesați doar de aspectul speculativ.

În contextul schimbărilor care se întrevăd la orizontul industriei auto, genul de succes al celor două companii ne amintesc de supraviețuitorii marilor cataclisme de pe Terra. În timp ce unele specii de coloși pur și simplu au dispărut tocmai datorită dimensiunilor uriașe, cei mici, agili și capabili să se adapteze rapid la schimbări au supraviețuit! Poate că e o comparație exagerată, însă dincolo de estimări, topuri, contabilizări sau speculații, nu mai încape nicio îndoială că Ferrari și Tesla sunt două cazuri de excepție, ce merită predate în scolile de business, la capitolul ”un altfel de succes”.