Dotările clasice, înlocuite de noile tehnologii. Cum se va schimba automobilul, în următorii ani

6 octombrie 2020



Roata de rezervă a devenit opțională. La fel ca și CD-playerul. Clasicele butoane sunt și ele pe cale de dispariție. Și acesta nu este decât începutul. O dată cu noile tehnologii, trecerea la propulsia electrică și conducerea autonomă, o serie de elemente clasice pur și simplu vor dispărea de la bordul automobilelor moderne. În cele ce urmează trecem în revistă cele mai importante schimbări care vizează automobilul, în următorii ani.

Luminile LED. Mai întâi luminile de zi și stopurile, apoi semnalizatoarele și proiectoarele cu LED, toate acestea se răspândesc cu mare viteză, înlocuind clasicele becuri. Trebuie spus că LED-urile au numeroase avantaje: sunt mult mai ”grafice” și permit designerilor multă libertate de creație în privința semnăturii luminoase a mărcii. Capacitatea luminii fiind foarte puternică, se poate selecta zona care să fie luminată, fără să mai fie deranjat conducătorul auto care vine din sens opus, iar durata de viață este mult mai lungă. Cu atât mai bine, având în vedere că LED-urile nu sunt ușor de schimbat și sunt foarte scumpe, comparativ cu becurile clasice. LED-urile deja se generalizează, începând cu modelele de lux, iar dispariția  totală a becurilor este estimată pentru anul 2025.

Tracțiunea integrală electrică. În cazul automobilelor cu propulsie electrică, tracțiunea integrală este asigurată cu ajutorul a două motoare, câte unul pe fiecare punte. În acest caz, repartiția puterii între cele două este gestionată electronic. Toate modelele electrice sunt concepute astfel, iar dispariția totală a transmisiei mecanice 4×4 se va produce odată cu renunțarea la motoarele termice.

Dispariția butoanelor. Ecranele tactile, comenzile vocale sau gestuale tind să înlocuiască toată colecția butoanelor de comandă cu care ne-am obișnuit pe tabloul de bord. Rămân totuși câteva butoane indispensabile, cum ar fi cele pentru luminile de avarie, pe care legislația le impune. Dispariția totală a butoanelor fizice va fi influențată și de alegerea stilului de design interior.

Cheile virtuale. Unii proprietari de automobile sunt deja obișnuiți cu folosirea unui device electronic, în locul clasicelor chei. Recunoscut de mașină, acesta deschide portierele și apoi autorizează demarajul. Funcția este permisă și de pe o aplicație securizată, instalată pe smartphone. Unul dintre avantajele acestei soluții constă în faptul că mașina poate fi împrumutată sau închiriată de la distanță, fără să mai fie nevoie de clasicele chei. Dispariția totală a cheii fizice este estimată pentru 2025.

Bordul configurabil. Mai spectaculoase, din ce în ce mai ieftine, configurabile și evolutive, ecranele au înlocuit instrumentarul de bord, s-au dezvoltat foarte repede și au eliminat în mare parte vechiul turometru și vitezometru cu ac. Dispariția totală a instrumentarului clasic este estimată pentru 2025, cu excepția unor modele de intrare în gamă.

Sistemul audio miniaturizat. Greutatea este inamicul consumului și al autonomiei electrice, iar boxele fac parte din această categorie „grea”. De aceea, Sennheiser și Continental au dezvoltat o soluție compusă din două dispozitive de dimensiuni mici care mizează pe mobilierul de la bord pentru a reproduce sunetul. Avantajul constă în pierdere în greutate (până la 40 kg) și o integrare optimă în arhitectura de la bord. Acest nou sistem se va regăsi în curând la Mercedes. Dispariția boxelor de tip vechi este estimată pentru 2030, cu excepția unor modele de intrare în gamă.

Generalizarea transmisiei automate. Clasicul schimbător de viteze de la baza consolei centrale este tot mai rar întâlnit la noile modele, datorită generalizării transmisiei automate, care utiliezează un levier destul de discret. Nici vehiculele electrice nu fac excepție, chiar dacă au și ele un selector. Dispariția totală a cutiei de viteze manuală este estimată pentru 2030, cu excepția modelelor ieftine și a celor sportive.

Baterii în locul rezervorului. O dată cu dispariția motorului termic, rezervorul va lăsa loc voluminoaselor baterii. De altfel, și în cazul hibrizilor plug-in, rezervorul de benzină este adesea redus, pentru a face loc bateriei. Totuși, rezervorul ar putea reveni în viitor, pentru hidrogen, în cazul modelelor electrice care vor folosi o pilă de combustie pentru a obține energie electrică. Modelele electrice nu mai au rezervor, însă dispariția totală a acestuia nu se va produce, atâta timp cât motoarele termice vor continua să fie produse.

Volanul clasic ar putea deveni istorie. O dată cu evoluția spre conducere autonomă de nivel 5 (completă, fără intervenția posibilă a unui șofer, ca în cazul faimoasei Google Car), noțiunea de volan capătă noi sensuri. Numeroase concepte propun ascunderea acestuia pentru fazele de conducere autonomă și reapariția pentru a permite conducătorului să preia controlul. În unele cazuri este înlocuit cu alte soluții, ca la bordul conceptului Hyundai Prophecy, unde există manșe de comandă, în genul celor de la avioane, cu ajutorul cărora conducătorul auto controlează direcția. Dispariția totală a volanului, așa cum îl știm astăzi, este estimată pentru 2035-2040, însă doar dacă va fi autorizată conducerea autonomă.

Interioare după un concept nou. Prin apariția conducerii autonome, interioarele automobilelor vor fi mult simplificate. Habitaclul va oferi un spațiu mult mai mare și ar putea lua aspectul unui salon.

Multe dintre noutățile descrise mai sus se regăsesc deja pe modelele noi, însă cel mai bun mod de a ne face o idee despre cum vor arăta automobilele din viitor este să ne uită mai atent la concepte, care întotdeauna sunt cu un pas înainte, la capitolul inovații.