În ce constă Renaulution, planul strategic prin care se încearcă redresarea Grupului Renault

19 ianuarie 2021



După pierderea netă record de peste șapte miliarde euro, înregistrată în primul semestru a anului trecut, pentru Grupul Renault a sosit momentul transformării totale. Se numește Renaulution (o combinație a cuvintelor Renault și revolution, adică revoluție) și este un plan strategic amplu, la care s-a lucrat intens în ultimele patru luni, cu scopul de a permite grupului francez să depășească dificultățile cu care se confruntă în prezent.

Planul are trei faze și pare inspirat de maniera în care grupul rival PSA a reușit să se redreseze, sub conducerea lui Carlos Tavares. Concret, miza va fi pusă pe crearea de valoare și mai puțin pe volume. ”Compania nu își va mai măsura performanțele în funcție de marjele de piață și de vânzări, ci în funcție de rentabilitate, generarea de lichidități și eficacitatea investițiilor”, se explică în comunicatul de presă.

Faza ”Resurecție” se va întinde până în 2023 și se va concentra pe redresarea cotei de piață și pe generarea de lichidități. Faza ”Reînnoire” va merge până în 2025 și va avea în vedere introducerea de modele noi în gamă, ceea ce va duce la rentabilitate. Faza „Revoluție” va începe în 2025 și va avea ca obiectiv trecerea de la modelul economic actual al grupului la focusarea pe tehnologie, energie și mobilitate, ceea ce va face din Renault ”un precursor al noilor mobilități”.

Cele trei faze se vor realiza în urma unor economii importante. Renault vizează astfel o reducere a cheltuielilor fixe de 3 miliarde de euro și o reducere a investițiilor și cheltuielilor de cercetare-dezvoltare cu cca 10% din cifra de afaceri, până în 2025. Pentru a ajunge la asemenea economii, grupul a anunțat deja tăierea a 15.000 de locuri de muncă în întreaga lume, adică 8% din efectivele grupului, dintre care 4.600 în Franța.

De asemenea, Renault va reduce numărul platformelor de la 6 la 3 și familiile de grupuri motopropulsoare de la 8 la 4. În mod logic, aceste reduceri vor duce la o scădere a capacității de producție, de la 4 milioane de unități în 2019 la 3,1 milioane în 2025. ”Această eficacitate crescută va alimenta viitoarea noastră gamă de produse”, promite Luca de Meo, directorul general al Grupului Renault, cel care este creierul acestui plan. Este așteptată lansarea a 24 modele până în 2025, dintre care jumătate în segmentele C și D, iar cel puțin 10 vor fi modele electrice.

Renault va lansa o ofensivă pe segmentul C, cu scopul de a-și întări poziția în Europa, vizând în mod special poziția de lider pe piața electricelor. Prin urmare, majoritatea modelelor care vor fi lansate pe Bătrânul Continent vor fi vehicule cu zero emisii. Printre aceste noutăți se va număra și renașterea legendarului Renault 5, sub forma unui model 100% electric.

Luca de Meo, alături de prototipul noului Renault 5 electric

Mărcile Dacia și Lada vor continua să propună modele abordabile, bazate pe tehnologii verificate în timp și oferite la un preț foarte bun. Sunt anunțate șapte noutăți până în 2025, dintre care două sunt pe segmentul C. Dacia va înlocui monovolumul Lodgy cu un inedit SUV cu 7 locuri, anunțat de conceptul Bigster.

Sub brandul Alpine se vor afla, pe viitor, și diviziile Renault Sport și Renault Sport Rancing. Gama Alpine va fi 100% electrică, formată din trei noi modele, dintre care unul va fi dezvoltat în colaborare cu Lotus.

Probabil cea mai interesantă noutate constă în apariția mărcii Mobilize, dedicată mobilității urbane. ”Mobilize va permite Grupului Renault să se poziționeze mai rapid în noua lume a mobilității, propunând soluții și servicii altor mărci și partenerilor externi”, a explicat grupul. Oferta va fi formată din patru modele, dintre care două concepute pentru car sharing. Primul model va fi EZ1, un mic vehicul cu două locuri și lungime de 2,35 metri, fabricat din materiale reciclate (50%) și reciclabile (95%).