Producătorii de automobile, mai rentabili ca niciodată!
29.04.2022
        
Distribuie acest articol!   

În cazul în care v-au ajuns la urechi lamentările celor din industria auto, cum că o duc din ce în ce mai greu, din respect pentru adevăr trebuie știut și că, în ciuda contextului dificil, niciodată marii constructori nu au fost atât de rentabili ca în 2021!

Astfel, industria auto în sine și-a demonstrat capacitatea de a viza cele mai profitabile produse și piețe, cu scopul de a atinge marje record, în ciuda volumelor de vânzări nu tocmai bune. Aceasta este concluzia analiștilor de la Ernst & Young, una dintre cele mai mari companii de consultanță financiară și audit din lume.

Tesla este unul dintre marii câștigători de anul trecut. Brandul american a crescut cel mai mult, atât ca volume de vânzări (+86%), cât și ca cifră de afaceri (+71%), și este producătorul cu cea mai mare rată a marjei (12,1%).

Concluziile analizei, pe scurt
▪ Vânzările celor mai mari 16 grupuri de producători automobile din lume au crescut cu 1,2% în 2021, pe o piață marcată de persistența crizei sanitare și de deficitul de componente.
▪ Veniturile marilor grupuri auto au crescut cu 11,6%, ca efect al mixului de produse și al prețurilor mai mari ale automobilelor.
▪ Profitul operațional a ajuns la mai mult decât dublu față de anul precedent, pentru a atinge un maxim istoric, cu o rată EBIT (profit inainte de dobânzi și taxe) de 8,5% din vânzări.
▪ Ca volum, singura piață majoră în creștere a fost cea americană, în timp ce Europa și China au înregistrat scăderi.

Așadar, piața globală a avut o creștere ușoară în volume și una mult mai susținută ca valoare. Cei mai mari constructori au avut o creștere de 1,2% la finele lui 2021, până la 63,45 milioane de vehicule vândute la nivel mondial.

Cu 10,5 milioane de unități, Toyota este producătorul care a vândut cele mai multe vehicule. Volkswagen (cu 8,3 milioane) și General Motors (cu 6,3 milioane) completează podiumul mondial pe 2021, în timp ce Tesla a avut cea mai puternică creștere a volumelor (+87%).

Cifra de afaceri a crescut însă mult mai puternic (12,6%, la 164 miliarde de euro) și s-a apropiat de cea din 2016, însă a rămas mai mică cu 5,4% față de nivelul record din 2019. În timp ce Tesla a avut cea mai semnificativă creștere a cifrei de afaceri, cu 71%, la polul opus a fost Stellantis, cu puțin peste 1%.

Producătorii japonezi au înregistrat cea mai puternică creștere a cifrei de afaceri, în frunte cu Toyota (14,4%), urmați de cei americani (12,8%), germani (11,6%) și apoi alți producători europeni (2,5%). În ceea ce privește volumele, situația este contrastantă: producătorii japonezi au crescut cu 5%, cei europeni cu 1%, iar germanii și americanii au scăzut cu 4%, respectiv 1%.

Recordul istoric în privința retabilității a fost realizat grație reducerilor de costuri și ca efect al creșterii prețului de vânzare. Strategia de a prioritiza instalarea de semiconductori pe modelele cu marjă mare și de limitare a reducerilor acordate a dat pe deplin roade: marjele au atins un nivel record, în special în rândul producătorilor premium.

Astfel, veniturile din exploatare au crescut brusc cu 168%, ajungând la 134 de miliarde de euro, față de 50 de miliarde de euro în 2020. În privința profiturilor, cele mai mari cifre le-au înregistrat Toyota (24,8 miliarde de euro), Volkswagen (19,3 miliarde de euro) și Mercedes-Benz (16,0 miliarde de euro).

Toți producătorii analizați au înregistrat o creștere EBIT, însă Tesla a realizat cel mai spectaculos salt, de 234%, în timp ce Suzuki a avut cea mai modestă creștere, de doar 10%. Rata EBIT din vânzările celor mai mari 16 producători de automobile din lume a fost anul trecut de 8,5%, cel mai înalt nivel din ultimii 10 ani.

În fine, după cifra de afaceri consolidată, primii trei producători la nivel mondial sunt Volkswagen (250,2 miliarde de euro), Toyota (238,4 miliarde de euro) și Stellantis (149,4 miliarde de euro).

Pe marile piețe, ordinea la vârf diferă în funcție de specificul local. În China, lider este Volkswagen, urmat de General Motors și Toyota. În Statele Unite, Toyota a detronat GM și s-a instalat lider, podiumul fiind completat de Ford. În timp ce Toyota a crescut cu 14%, constructorii americani au scăzut: GM cu 13%, iar Ford cu 7%. În Europa, Grupul Volkswagen și-a păstrat supremația, urmat de Grupul Stellantis și Grupul Renault. Toate au înregistrat scăderi, însă la Renault acest trend a fost mai accentuat.

La final, câteva cuvinte și în privința perspectivei pe termen scurt. Este clar că 2022 nu va fi anul revenirii, iar pandemia, penuria de componente, conflictul din Ucraina și creșterea prețurilor la energie și materiile prime vor afecta puternic această industrie. În paralel, procesul de electrificare se va generaliza și va continua cu investiții masive.

Sursa: Ernst & Young

Distribuie acest articol!