În timp ce automobilele de curse din zilele noastre sunt tot mai sigure – recentul accident al lui Zhou Guanyu, de la Silverstone, fiind cel mai la îndemână exemplu în acest sens -, cursele istorice ne reamintesc cât de expuși erau, cândva, piloții.
Și chiar dacă ritmul în cursele istorice este cu totul altul, comparativ cu cel „de la vremea lor”, incidentele nu lipsesc. Iar pagubele materiale nu sunt deloc neglijabile!
Un astfel de eveniment nedorit s-a întâmplat recent, la ediția 2022 a cursei Le Mans Classic.
Ieșirea în decor a unui Ferrari unicat s-a soldat cu pagube enorme, având în vedere că mașina este evaluată la nu mai puțin de de 30 de milioane de euro! Din fericire, au fost doar pagube materiale, fără nicio persoană vătămată! Însă din punct de vedere al daunelor produse, acest incident este un candidat serios la titlul neoficial de accidentul anului!
Ferrari 250 SWB „Breadvan” are o istorie foarte interesantă. Din cauza unui diferend, Enzo Ferrari a refuzat să îi vândă contelui Giovanni Volpi un 250 GTO nou. Volpi l-a angajat pe inginerul Giotto Bizzarrini să modifice un 250 GT SWB, echipat cu un motor V12 mai puternic și cu o caroserie mult mai ușoară și mai aerodinamică. Așa a luat naștere un exemplar unic, cu aspect de shooting brake, pe care francezii l-au denumit „La Camionnette”, iar britanicii l-au botezat „Breadvan”.
Ulterior, această bijuterie Ferrari a concurat în cursa de la Le Mans din 1962, unde s-a dovedit mai rapidă decât orice 250 GTO, însă un arbore de transmisie rupt i-a încheiat prematur evoluția. Înainte de a se retrage, Breadvan era al șaptelea în clasamentul general, după patru ore de cursă. Alte două modele 250 GT SWB au primit un stil de caroserie similar, urmate în timp de modelele 456 GT Venice și mai apoi FF / GTC4Lusso.
Revenind la accidentul de zilele trecute, de la Le Mans, la volan s-a aflat austriacul Lukas Halusa (31 ani). Pilotul a ieșit pe picioarele lui din mașina avariată, în ciuda impactului destul de puternic pentru o mașină care și-a trăit perioada de glorie în urmă cu aproximativ 60 de ani.
Din păcate, partea din spate a Breadvan-ului are acum nevoie de reparații serioase. Iar procurarea pieselor de schimb s-ar putea să dea serioase bătăi de cap!