Tesla se află în centrul unui scandal legat de trucarea autonomiei mașinilor electrice
31.07.2023
        
Distribuie acest articol!   

Tesla este un constructor care nu a fost ocolit de succes, dar nici de… scandaluri. Cel mai nou tocmai ce a izbucnit, producătorul american fiind acuzat de data aceasta că ar fi trucat autonomia automobilelor sale electrice.

Potrivit informațiilor dezvăluite de o anchetă Reuters cu privire la practicile companiei conduse de Elon Musk, acesta ar fi cerut echipelor sale să manipuleze în mod voluntar software-ul automobilelor. Scopul: afișarea unei autonomii false, pentru a promite utilizatorilor performanțe superioare celor din realitate.

Anul trecut, asaltat cu numeroase plângeri pe această temă, producătorul american a înființat o echipă specială, responsabilă cu trecerea sub tăcere a scandalului. Respectiva echipă a mers până la anularea programărilor în service care fuseseră solicitate de clienți, din cauza problemei cu autonomia fals afișată.

Ce-i drept, în majoritatea cazurilor, respectivii acumulatori cel mai probabil nici nu aveau nevoie de vreo intervenție în service. Autonomia afișată pe tabloul de bord era, cel mai probabil, exagerată intenționat. Apoi, când nivelul de încărcare trecea sub 50%, autonomia afișată începea să scadă brusc, pentru a ajunge apoi la o cifră mai apropiată de realitate.

Se știe, autonomia este unul dintre cei mai importanți factori de influențare în privința deciziei de achiziționare a unui automobil electric. Înșelând în această privință, cei de la Tesla erau siguri că au câștigat preferința clienților. „Elon Musk a dorit ca mașina complet încărcată să afișeze valori bune de autonomie. (…) Când cumperi o mașină, 550 sau 600 km de autonomie te liniștesc”, a declarat un angajat Tesla pentru Reuters, sub protecția anonimatului.

Această practică datează de ani buni, de pe vremea când Tesla avea în gamă doar două modele, Roadster și Model S. Reuters nu a reușit să stabilească dacă Tesla utilizează și în prezent acest software de trucare a autonomiei afișate la bord.

Pe de altă parte, nu este prima dată când Tesla este prinsă pe picior greșit pe acest subiect. La începutul anului, autoritățile de reglementare din Coreea de Sud au amendat compania americană cu peste două milioane de dolari, deoarece s-a constatat că mașinile acesteia nu puteau parcurge mai mult de jumătate din intervalul afișat la bord în anumite condiții meteo (pe vreme rece).

Potrivit Recurrent, o companie americană specializată în analizarea vehiculelor electrice, modelele din gama Tesla au demonstrat aproape întotdeauna că pot parcurge mai mult de 90% din intervalul lor teoretic, indiferent de temperaturile exterioare. Și totuși, pe vreme foarte rece, autonomia poate scădea brusc.

Compania a analzat contorizarea autonomiei și la alte modele, ca de pildă Ford Mustang Mach-E, Chevrolet Bolt și Hyundai Kona. Testele au relevat că aceste modele au afișat o autonomie mult mai precisă. Kona chiar tinde să își subestimeze autonomia.

Potrivit Reuters, nici Tesla, nici Elon Musk nu au răspuns la întrebările referitoare la toate aceste probleme…

Distribuie acest articol!