Propulsia hibrid - pariul câștigător pentru Toyota
19.05.2024
        
Distribuie acest articol!   

Rezultatele pe anul trecut, publicate recent de Toyota, sunt stratosferice. Cu un profit de 32 de miliarde de dolari, gigantul nipon, despre care se credea că a rămas în urma revoluției electrice, a dat lovitura mizând pe propulsia hibrid.

Eșecul înregistrat cu primul său model electric, SUV-ul BZ4X, și întârzierea lansării modelelor electrice nu au avut niciun impact asupra cifrei de afaceri.

Managerii Toyota au zâmbit politicos, în stilul clasic japonez, în fața analiștilor care le prevesteau moartea iminentă din cauza întârzierii în adoptarea mobilității electrice și a încăpățânării de a continua cu varianta hibridă. Rezultatul? O marjă operațională uluitoare, de 11,9%!

Răspunsul a venit în același stil, modest și liniștit, la finele lunii martie, când în Japonia s-a încheiat anul financiar. Rezultatele sunt istorice, profitul de 32 de miliarde de dolari fiind dublu față de cel de anul trecut și nu foarte departe de dublul celor 18,6 miliarde raportate de Stellantis, un profit foarte lăudat în Europa.

Japonezii au realizat această performanță cu doar trei mărci – Toyota, Daihatsu și Lexus -, plus câteva participații ici-colo. Mai mult, acest profit este însoțit de vânzări record, în creștere cu 7% și cu o marjă de 11,9%.

Suficient pentru a pune în dificultate analiștii care au probleme în a-și recunoaște erorile de previzionare. Așa că acum cel mai simplu de invocat este yenul, care, de câteva luni, a fost suficient de slab pentru a oferi exporturilor un curs de schimb favorabil. Cu excepția faptului că efectul yenului reprezintă doar 12% din profitul Toyota. Este mult, dar nu suficient pentru a explica succesul incredibil și cele peste 10 milioane de vehicule vândute.

În plus, diriguitorii grupului japonez au subliniat că vânzările ar fi putut fi chiar mai bune dacă nu ar fi existat scandalul Daihatsu. Marca a fost implicată anul trecut într-un scandal similar cu Dieselgate, când a fost descoperită o înșelăciune în testele de omologare, iar producția a fost suspendată la sfârșitul anului 2023.

Nici pauza forață luată de Daihatsu, nici întârzierea dezvoltării modelelor electrice, nici debutul oarecum greșit al SUV-ului BZ4X nu au avut, așadar, vreun efect negativ asupra sănătății nemaipomenite a grupului Toyota. În acest caz, succesul are un nume: hibridul. Au trecut 27 de ani de la primul Prius, timp în care soluția tehnică s-a democratizat, iar Toyota și Lexus și-au creat un titlu de glorie din această tehnologie.

Iar piața le-a dat în mare parte dreptate, mai ales anul trecut. Pentru că dacă electricul pierde din ritm, hibridul, în toate formele lui, sărbătorește. Europa este nebună după propulsia hibridă, în special Germania, care a eliminat ajutorul pentru vehiculele electrice. Chiar și Statele Unite, unde prețul unui galon de benzină a crescut, au început să adopte această tehnologie. Rezultatul: japonezii și-au văzut vânzările de hibrizi crescând cu 35% la nivel mondial.

Așadar, Toyota este specialistul incontestabil în tehnologia hibrid, deși aceasta reprezintă doar 37% din vânzările sale la nivel mondial. Și chiar dacă pare să fi ratat trecerea la automobilul 100% electric, liderul industriei auto globale a înțeles foarte bine cum va fi automobilul de mâine: un mijloc de transport bazat pe rațiune, nu pe pasiune.


Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!