Un Mercedes Benz W 196 R Stromlinienwagen este cea mai scumpă mașină de Grand Prix din lume
04.02.2025
        
Distribuie acest articol!   

Mercedes-Benz W 196 R a fost modelul care l-a purtat spre două dintre cele cinci titluri supreme pe care Fangio le-a cucerit în cariera sa. Avea șasiu tubular și era dotat cu un motor cu opt cilindri in linie, de 2,5 litri și 300 CP, suspensii independente și cutie de viteze cu rapoarte sincronizate. A fost dezvoltat în conformitate cu noile reglementări de atunci, pentru motoarele cu cilindree de până la 2,5 litri, introduse în 1954, și s-a impus rapid ca o mașină greu de învins, atunci când era pilotată de nume mari din epocă.

Este lesne de înțeles de ce acest model ajunge în prezent la prețuri exorbitante. Tonul a fost dat de o licitație organizată la Goodwood, în 2013, de casa Bonhams, la care un exemplar a fost adjudecat la peste 22 de milioane de euro. Este vorba de mașina cu care Fangio s-a impus în cursele din Elveția și Germania, în 1954. La acea vreme, suma de 22,7 milioane de euro a fost un record absolut pentru o licitație publică de automobile.

 La 12 ani de la acel record, un alt exemplar W 196 R, de data aceasta în versiune Stromlinienwagen (caroseria este optimizată aerodinamic), avea să ridice ștacheta la un nivel mult mai înalt. Noua licitație independentă a fost organizată de RM Sotheby’s, cea mai mare casă de licitații de automobile de colecție din lume, și a fost găzduită de Muzeul Mercedes-Benz din Stuttgart, pe 1 februarie 2025.

A fost prima ocazie pentru colecționarii privați de a intra în posesia unui W 196 R cu o caroserie Streamliner, ceea ce a creat multă vâlvă printre milionarii pasionați de astfel de achiziții, mai ales că sunt foarte puține „Silver Arrows” Mercedes-Benz aflate în proprietate privată.

Suma de  adjudecare a fost de 51,1 milioane de euro (46,5 milioane de euro fără taxe), un record care a transformat exemplarul în cauză în cea mai valoroasă mașină de curse de Grand Prix și al doilea cel mai scump automobil din lume, după campionul abslout, Mercedes-Benz 300 SLR „Uhlenhaut-Coupé”, vândut tot de RM Sotheby’s, în 2022, pentru 135 de milioane de euro.

Produs în 1954, exemplarul cu seria de șasiu 00009/54, este unul dintre cele doar patru exemplare Stromlinienwagen existente. A fost pilotat de Stirling Moss și Juan Manuel Fangio, iar în 1965 a fost donat Muzeului Indianapolis Motor Speedway, de către Daimler-Benz AG.

Deschis în 1956, cu doar 12 mașini expuse, muzeul IMS cultivă semnificația culturală a curselor găzduite de Indianapolis Motor Speedway. În timp a devenit una dintre cele mai importante colecții auto din lume, cu peste 55.000 de artefacte și peste 150 de vehicule. Decizia de a vinde acest automobil de curse excepțional a fost luată din rațiuni economice, pentru a obține bugetul necesar eforturilor de restaurare și extinderea a colecției.


Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!

Distribuie acest articol!