Un moment aproape uitat: cum a ratat BMW șansa de a cumpăra Porsche
18.06.2025
        
Distribuie acest articol!   

Porsche este în prezent unul dintre pilonii Grupului Volkswagen, iar BMW este un nume de referință în segmentul premium. Puțini sunt cei care mai știu că, la un moment dat, cele două branduri au fost la un pas de a intra sub aceeași umbrelă.

Cu siguranță, universul auto de astăzi ar fi fost diferit dacă cei din conducerea BMW nu ar fi ratat o șansă unică și ar fi acceptat oferta primită în urmă cu mai bine de trei decenii…

BMW și Porsche nu se află într-o concurență directă, însă anumite modele pot viza aceleași categorii de clienți. Chiar dacă Porsche se confruntă acum cu o perioadă turbulentă, iar piața globală a mărcilor premium devine tot mai dificilă, ambele branduri sunt bine consolidate în grupurile din care fac parte și nu există nicio intenție de apropiere sau fuziune între ele.

Cu toate acestea, la începutul anilor 1990 au fost foarte aproape să devină mărci surori.

La acea vreme BMW căuta să depășească pragul critic de un milion de unități vândute anual în întreaga lume. Analiștii financiari considerau că, pe termen mediu, grupurile auto cu producții sub acest nivel riscau pur și simplu să dispară. Pe de altă parte, Porsche se confrunta cu dificultăți financiare serioase, iar modelele salvatoare, Boxster și Cayenne, încă nu apăruseră.

La începutul anilor 1990, șeful BMW, Eberhard von Kuenheim, i-a încredințat lui Wolfgang Reitzle, un apropiat și membru al Consiliului de administrație, sarcina de a identifica mărci auto care puteau fi achiziționate și de a iniția negocierile necesare. După o tentativă de cumpărare a întregului grup Rover, Reitzle a abordat conducerea Porsche, cu o propunere de preluare.

Cei de la Porsche s-au declarat deschiși discuțiilor și au avansat un preț de 600 de milioane de dolari. Suma a fost considerată exagerată de președintele BMW, care s-a arătat de-a dreptul iritat de cerere. Negocierile s-au blocat brusc, iar ulterior BMW și-a schimbat conducerea.

Bernd Pischetsrieder, succesorul lui Eberhard von Kuenheim la conducerea BMW, a ales în cele din urmă să achiziționeze Rover Group, aflat într-un proces de declin, în locul Porsche. A fost o decizie cu beneficii moderate, deși, ca urmare a acestei strategii, BMW a păstrat marca Mini și, ulterior, a reușit să preia și Rolls-Royce, după o competiție strânsă cu Volkswagen.

Ironia face ca, în retrospectivă, achiziția Porsche la prețul cerut atunci să fi fost, probabil, o afacere mult mai avantajoasă. Iar această alegere ar fi putut schimba radical peisajul industriei auto mondiale.

Distribuie acest articol!