Piața auto europeană și-a continuat trendul descendent și în prima jumătate a anului 2022
23.07.2022
        
Distribuie acest articol!   

De mai bine de doi ani, piața auto trece printr-o pasă proasă. După pandemie  a urmat penuria de semiconductori, iar acum războiul din Ucraina provoacă o creștere a prețului combustibilului și nu numai.

Totul se reflectă în cifrele de vânzări recent publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Vânzările de automobile au scăzut per ansamblu, în prima jumătate a anului 2022. Singura categorie care a crescut în această perioadă a fost cea a vehiculelor electrice.

În prima jumătate a anului 2022, vânzările de automobile noi în Europa au scăzut în medie cu 14% față de perioada similară a anului precedent. În total s-au înregistrat 4,6 milioane de automobile vândute.

Vehiculele cu propulsie termică continuă să plătească cel mai mare preț. Cota de piață a celor pe benzină a scăzut cu 3% în primul semestru, reprezentând 38,5% din totalul vânzărilor din Europa. Motorizarea diesel este în cădere liberă, cu o pondere care a scăzut la doar 17,3%, față de 20,2% anul trecut.

În prima jumătate din 2022, în Europa au fost vândute doar 909.703 de automobile pe benzină (-22,2%) și 409.174 de vehicule diesel (-27,7%). O adevărată cădere liberă!

În schimb, înmatriculările de automobile electrice a continuat să crească, cu aproximativ 11,1%, în total fiind vândute 233.413 de unități. Versiunile hibrid plug-in (PHEV) au scăzut cu -12,5%, iar cele pe gaz natural au căzut cu -62,9%, la doar 4.983 de unități vândute.

Dintre piețele mari, cele mai brutale scăderi s-au înregistrat în Italia (-22,7%) și Franța (-16,3%), dar nici Germania (-11%) și Spania (-10,7%) nu sunt prea departe! După cum am relatat deja, România este, totuși, un caz fericit, pentru că piața de automobile noi a avut aici un trend pozitiv în prima jumătate a anului – creștere cu 23,09%, comparativ cu primul semestru din 2021.

Tendința de scădere se regăsește și în topul producătorilor, unde liderul Volkswagen a înregistrat o scădere de -18,5% în prima jumătate a anului 2022, urmat de Stellantis -22,5%, Renault -20,8%, BMW-Mini -13,7%, Mercedes -8,1%, Ford -14%, Volvo -27,1% și Land-Rover – Jaguar -30,1%. Sunt și cazuri fericite: Hyundai – Kia a crescut cu 9,9%, Dacia cu 16% și Honda cu 18,2%.

În mod paradoxal, chiar dacă vânzările scad, profiturile producătorilor cresc. Explicația este cât se poate de logică: în fața penuriei, pe lângă creșterea prețurilor, mulți producători au favorizat modelele cele mai profitabile (și implicit cele mai scumpe), în detrimentul celor mai accesibile.

Distribuie acest articol!