Conform unui studiu realizat de compania de consultanta AlixPartners, abia in 2014 este de asteptat ca vanzarile de autovehicule sa ajunga la nivelul inregistrat inainte de inceperea crizei. Pana atunci, producatorii auto si furnizorii lor de piese si subansamble vor fi nevoiti sa-si adapteze productia la nivelul vanzarilor scazute, pentru a rezista pe piata.
Chiar daca in 2010 s-ar putea inregistra o crestere economica, sectorul auto nu va beneficia prea curand de acest trend. Cei de la AlixPartners sunt pesimisti in estimari si sustin ca pentru industria auto, criza n-a inceput inca, acest lucru urmand sa se intample abia dupa ce programele gruvernamentale de incurajare a vanzarilor de automobile se vor fi incheiat. Prin urmare, industria auto se afla in fata unei crize lungi si profunde. Nivelul de 16 milioane de automobile noi vandute in Europa (totalul inregistrat in 2007) nu va fi atins mai devreme de 2014, in cel mai bun caz!
Constructorii de automobile si furnizorii lor sunt deja intr-o situatie alarmanta, dupa scaderile din ultimii doi ani (cu 12,5% in Europa de Vest si 23,1% in SUA). Pusi in situatia de a-si epuiza lichiditatile, in contextul scaderii costurilor unitare, pentru a face fata totusi cererilor reduse, constructorii au putea afisa o pierdere medie de 1.800 de euro pentru fiecare automobil produs in 2009. AlixPartners previzioneaza un cash flow negativ cifrat la 40 de miliarde de euro in 2010, in contradictie evidenta cu excedentul de 30 de miliarde, inregistrat in 2007.
Pentru furnizorii din industrie, proportia celor care vor fi in insolvabilitate ar putea ajunge, in viitor, la 50%. Relocarea productiei in tari care ofera costuri mai mici s-ar putea sa nu aiba efectul scontat. Evolutia diferentei de costuri intre China si SUA este edificatoare in acest sens: de la 20% in 2005, a ajuns la 5%, in prezent. Solutia, inainte de a se ajunge in situatia in care nu va mai fi de ales, este de cautare a partenerilor adecvati. Furnizorii cei mai performanti, precum cei germani si asiatici, au privilegiul de a se putea lansa in procese de restructurare mai putin dureroase, precum si in achizitii. Astfel, vor putea cumpara tehnologie si vor castiga clientela in zone geografice care le vor permite viitoare cresteri.
Industria auto va trebui sa rezolve intr-un fel problema supracapacitatii de productie, care este, in viziunea celor de la AlixPartners, principala cauza a crizei actuale. In 2007, doar 80% din capacitatea de productie era exploatata, cifra care a ajuns in prezent la 65%! Iar daca exista o legatura directa intre nivelul de utilizare a capacitatilor de productie si profituri, aceasta este cheia pentru a avea sanse de redresare. Mai simplu spus, pentru a crea conditiile unei viitoare cresteri, industria auto trebuie sa-si adapteze capacitatea de productie la volumul vanzarilor.