Despre viitorul SUV compact Dacia Duster se stie ca va debuta la Salonul de la Geneva, din primavara anului viitor. Dar Renault a devansat intr-un fel momentul premierei, prin inscrierea unei versiuni de curse a acestui model la celebra competitie pe zapada din Franta, Trofeului Andros. Aceasta este prima implicare oficiala a numelui Dacia intr-o competitie importanta din motorsport, de la preluarea de catre constructorul francez. Anuntul oficial de astazi, redat mai jos, este, asadar, o avanpremiera Dacia Duster.
Dacia anunta ca va participa la circuitele pe gheata din cadrul Trofeului Andros, editia 2009-2010, la categoria Silhouette. Fiabilitatea vehiculelor va fi pusa la grea incercare, iar Dacia va avea ocazia sa demonstreze ca robustetea este inscrisa in genele sale de marca. Regulamentul concursului nu permite echiparea vehiculelor din competitie cu elemente de tehnologie foarte sofisticate sau costisitoare. Astfel, conform regulamentului de concurs, care impune utilizarea un anumit tip de sasiu, de cutii de viteze si de pneuri, concurentii vor apela la solutii simple si ingenioase, doua trasaturi care definesc spiritul Dacia.
Ultimul nascut al gamei Dacia va primi botezul competitiei avandu-l la volan pe Alain Prost. Dacia isi propune sa creeze astfel un efect de surpriza, prezentand in avanpremiera Dacia Duster, ale carui linii prefigureaza viitorul model 4×4 al marcii, care va fi comercializat in 2010. Flancurile inalte si pasajele de roti profilate indica apartenenta modelului la universul vehiculelor 4×4. Caroseria vehiculului de competitie Dacia Duster a fost adaptata exigentelor concursului: suprafetele vitrate mari si pozitia montantului frontal au fost concepute pentru a oferi o buna vizibilitate frontala si laterala.
Trofeul Andros este recunoscut drept una dintre competitiile sportive foarte dificile, cu circuite pe gheata, a caror stare variaza in functie de conditiile meteo. Prin urmare, Alain Prost isi va putea pune in valoare aptitudinile de pilot profesionist, intr-o competitie care cere indemanare, rigoare si precizie.
Dacia Duster a fost pregatit de Renault Sport Technologies
Pe langa talentul pilotilor, masinile inscrise in competitiile Trofeului Andros sunt supuse unor pregatiri speciale. In acest sens, vehiculul de competitie Dacia Duster a beneficiat de intreaga expertiza Renault Sport Technologies in materie de competitii automobilistice. Sub caroseria din fibra de sticla se afla un sasiu tubular si un motor V6 3l 24V al Aliantei Renault Nissan. Motorul a fost special pregatit pentru a oferi performante maxime in ciuda testelor dure la care va fi supus. Afisand o putere de 350 CP la 7.500 rot/min, motorul ofera un cuplu de 360 Nm la 5.500 rot/min. Cutia de viteze cu 6 trepte permite o schimbare precisa si rapida a rapoartelor, chiar si in timpul virajelor pe gheata. Amplasarea motorului in partea posterioara a masinii are drept scop repartizarea optima a masei regulamentare de 950 kg. Un centru de greutate localizat cat mai jos confera stabilitate maxima si un comportament mai eficient.
Vehiculul de competitie Dacia Duster este echipat cu suspensii cu doua brate triunghiulare si amortizoare cu cursa lunga, care ii permit sa abordeze terenurile dificile. Vehiculul este echipat cu diferential cu alunecare limitata, indispensabil pentru conducerea in conditii extreme. Acest dispozitiv, care se regaseste si pe alte modele de competitie sau de serie concepute de Renault Sport Technologies, mentine eficienta vehiculului indiferent de gradul de aderenta la sol, de stilul de pilotaj sau de tipul de curba abordat. In plus, vehiculul de competitie Dacia Duster este echipat cu un sistem cu 4 roti directoare, pentru un control complet al traiectoriei. Acest sistem este mecanic, actionat printr-un mecanism conectat la directia fata, care poate fi ajustat rapid in functie de configuratia circuitului.
In varsta de 54 ani, Alian Prost are in palmares patru titluri de campion mondial de Formula 1 (1985, 1986, 1989 si 1993. A disputat 199 de curse in Marele Circ: 51 de victorii, 41 de recorduri pe un tur si 33 de pole position, cu un total de 798,5 puncte.
Trofeul Andros a luat fiinta in 1990. Acest campionat pe gheata combina performantele de viteza cu spectacolul, in cadrul mai multor categorii de probe. Dacia Duster va participa la categoria Silhouette. In functie de regulamentul de concurs al fiecarei probe, caroseria vehiculului de competitie va trebui sa se apropie de varianta unui vehicul deja comercializat pe piata sau care urmeaza sa fie comercializat. Majoritatea elementelor prezente pe acest vehicul de competitie sunt stabilite de regulamentul de concurs: sasiu tubular, 4 roti motoare si directoare, un motor V6 3l 340 CP, o cutie de viteze cu 6 rapoarte si pneuri Continental Ice Racing Contact.
O proba competitionala este compusa din doua zile de curse. In prima zi, se fac teste cronometrate (nu se vor acorda puncte), urmate de manse de calificare. Vehiculele (4 vehicule pentru fiecare cursa) se vor lansa in 4 ture cronometrate. Timpii cumulati in cele 4 ture stabilesc castigatorul mansei. Doar cursa cea mai buna din doua se ia lua in calcul. Performantele obtinute in cadrul acestor manse vor conduce la formarea unui clasament reprezentand 80% din punctajul final, in functie de care se va stabili baremul de plecare in finale. In cea de-a doua zi, ziua finalelor, se vor organiza curse cu 10 masini in formatie, pe 10 ture reprezentand 20% din punctajul total.
Programul celor 7 probe: Val Thorens 5-6 decembrie, Andorre 12-13 decembrie, Alpes d’Huez 18-19 decembrie, Isola 2000 8-9 ianuarie, Lans en Vercors 15-16 ianuarie, Saint Die des Vosges 23-24 ianuarie, Finala Clermont/Superbesse 29-30 ianuarie.
Fisa tehnica a vehiculului de competitie Dacia Duster
Sasiu tubular, din otel
Suspensii cu doua brate triunghiulare
Motor VQ 30 al Aliantei Renault Nissan
Dispunere centrala in partea din spate
6 cilindri dispusi in V
24 de supape
Cilindree 2.987 cmc
Alezajxcursa (mm) : 93×73.3
Putere maxima 350 CP la 7.500 rot/min
Cuplu maxim 360 Nm la 5.500 rot/min
Cutie de viteze secventiala SADEV cu 6 rapoarte
Sistem de franare
Frane fata (ø in mm – tip) 260 – otel ventilat
Frane spate (ø in mm – tip) 265 – otel
Roti 5,5x 16 inch, jante din magneziu, pneuri Continental Racing Contact2
Lungime 4.001 mm
Latime 1.900 mm
Punte fata/spate 1.690 mm
Ampatament 2.500 mm
Greutate 950 kg
Rezervor carburant 25 litri