Asociatia Distribuitorilor de Piese Auto a dat publicitatii o scrisoare deschisa, adresata Consiliului Concurentei si Comisiei de Supraveghere a Asiguratorilor, prin care acuza companiile de asigurari de practici ilegale.
Scrisoarea descrie pe larg practicile companiilor de asigurari pe piata pieselor auto – o piata estimata la aproape un miliard de euro in 2011 – si legile pe care acestea le incalca. In plus, scrisoarea subliniaza care sunt efectele acestei situatii asupra economiei, industriei auto, dar si asupra asiguratilor. Initiativa este sustinuta si de Asociatia Specialistilor Auto din Romania (ASAR).
Redam, mai jos, scrisoarea deschisa semnata de ADPAR.
“Asociatia Distribuitorilor de Piese Auto (ADPAR) va atrage atentia asupra incalcarii Legii Concurentiei si aplicarii practicilor ilegale si neconcurentiale ale Companiilor de Asigurari din Romania. Ca reprezentanti ai distribuitorilor de piese, va cerem sa interveniti in stoparea rapida a acestor activitati si sa sanctionati sever pe cei vinovati de comiterea ilegalitatilor descrise in acest document. Aceste practici afecteaza direct piata pieselor de schimb din Romania, reducand drastic activitatea economica a companiilor distribuitoare si a service-urilor auto.
Astfel, in perioada ultimilor ani, o parte din companiile de asigurari din domeniul asigurarilor obligatorii de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, profitand de pozitia detinuta pe piata ca titulari ai fondurilor necesare pentru despagubirile acordate asiguratilor, au valorificat, din punctul nostru de vedere, in mod ilegal, in interesul lor obligatia pe care o au in ceea ce priveste plata despagubirilor catre asigurati.
In acest sens, desi prevederile Legii nr. 136/1995 si normele de aplicare stabilesc imperativ ca despagubirile se platesc de catre asigurator persoanelor fizice sau juridice pagubite ori unitatilor reparatoare, companiile de asigurari au nesocotit dispozitiile legale, stabilind alte reguli si practici de plata a despagubirilor catre asigurati, contrar prevederilor legale, care au afectat piata nationala a pieselor auto prin impiedicarea, restrangerea sau denaturarea concurentei.
Aceste practici au demarat cu selectia unitatilor reparatoare si distribuitorilor de piese auto care au acceptat colaborarea cu asiguratorii dupa regulile si conditiile impuse de acestia din urma, impiedicand astfel accesul pe piata a concurentilor de profil.
In ceea ce priveste situatia unitatilor reparatoare independente, chiar si agreate, acestea sunt impiedicate de asiguratori de a mai cumpara in scop de revanzare piese de schimb pentru repararea avariilor produse prin accidente la autovehiculele asigurate, activitatea acestor unitati fiind limitata la serviciile de reparatii si manipulare piese de schimb.
Achizitionarea pieselor de schimb este:
– efectuata de catre asiguratori (ca intermediari), sens in care emit, fara drept, comenzi in numele asiguratilor numai catre anumiti distribuitori agreati;
– controlata de asiguratori prin intermediul unor platforme informatice specializate cu baze de date; iar acestia achita contravaloarea pieselor de schimb direct distribuitorului agreat, eludandu-se astfel prevederile art. 55 din Legea nr. 136/1995 si art. 64 alin. (1) din Normele privind asigurarea obligatorie, care stabilesc ca platile sa se efectueze catre asigurat ori unitatea reparatoare, tocmai pentru a se preveni un comportament inadecvat al asiguratorilor sau o depasirea a obiectului de activitate al acestora, care este strict limitat de lege.
Mai mult, in aceasta procedura comerciala de achizitie a pieselor de schimb pentru repararea daunelor, stabilita de asiguratori, acestia au impus chiar distribuitorilor agreati plata unor taxe/comisioane/bonusuri pe volumul achizitiilor achitate de asiguratori, reduceri masive de pret, plata unor servicii (pentru intretinerea platformelor informatice), etc., ajungandu-se sa se pretinda comisioane chiar si pentru termenul de plata al pieselor de schimb livrate de distribuitori, cu toate ca despagubirea, conform art.36 alin. (1) din Norme, se plateste in maximum 10 zile de la data depunerii ultimului document necesar pentru cuantificarea daunei, toate acestea demonstrand caracterul profund comercial al operatiunilor/activitatilor de cumparare/intermediere de marfuri cu obtinerea de venituri, realizate de asiguratori, incalcand astfel in mod flagrant dispozitiile legale (art. 12 alin. (4) din Legea nr. 32/2000), care interzic societatilor de asigurari desfasurarea altor activitati decat cea de asigurare.
Este evident ca aceste practici vadit ilegale si anticoncurentiale ale companiilor de asigurari s-au diversificat si amplificat pe fondul lipsei de reactie si control din partea autoritatilor competente, acestea avand drept consecinta:
– eliminarea unitatilor reparatoare independente de pe piata pieselor auto;
– impiedicarea accesului pe piata a tuturor distribuitorilor de piese auto;
– controlul preturilor si a orei de manopera pieselor de schimb prin modul de lucru al platformelor informatice;
– conditionarea incheierii contractelor de plata unor comisioane/bonusuri sau prestatii care nu au legatura cu obiectul acestora, cu efecte negative directe asupra drepturilor si intereselor legitime ale asiguratilor;
– impiedicarea pagubitului de a-si alege unitatea reparatoare dorita.
Motiv pentru care solicitam urgent declansarea investigatiilor si verificarilor, stoparea si sanctionarea acestor practici, astfel incat sa se asigure un climat concurential normal pe piata pieselor de schimb auto, in caz contrar am putea asista la preluarea in intregime a comertului cu piese auto de catre companiile de asigurari iar activitatea distribuitorilor si unitatilor reparatoare se va rezuma la servicii de manipulare a pieselor de schimb.
Asteptam un raspuns”.
Scrisoarea este semnata de Haralambie Stanciu, presedintele Asociatiei Distribuitorilor de Piese Auto din Romania.