Ziua de 23 septembrie 2011 marcheaza 150 de ani de la nasterea lui Robert Bosch. „Prefer sa pierd bani decat increderea clientilor” este unul dintre cele mai cunoscute citate ale lui. Valori precum credibilitatea, increderea si legalitatea au fost principii de baza ale activitatii sale antreprenoriale – chiar si azi sunt la fel de actuale pentru compania pe care a fondat-o. Ele ghideaza puterea inovatoare, standardele de calitate, orientarea internationala si responsabilitatea sociala corporativa ale Grupului Bosch. Pe langa aniversarea a 150 de ani de la nasterea fondatorului sau, in 2011, Grupul Bosch aniverseaza si 125 de ani de la infiintarea firmei.
Robert Bosch s-a nascut pe 23 septembrie 1861, in Albeck, langa Ulm, in sudul Germaniei. Dupa o perioada de ucenicie ca mecanic de precizie si dupa ce a lucrat pentru mai multe companii in afara Germaniei, el a deschis „Atelierul de mecanica fina si electrotehnica” in Stuttgart, la 15 noiembrie 1886. Referitor la acesti ani, Bosch a afirmat: „Dupa eforturi indelungate si obositoare, afacerea mea, care initial era foarte mica, a inceput sa se dezvolte din ce in ce mai rapid”. Inca de pe atunci, succesul s-a datorat spiritului sau inovator si standardelor inalte de calitate ale produselor sale. In 1887, la cererea unui client, Bosch a produs primul dispozitiv de aprindere cu magnetou, care genera scanteia electrica necesara pentru arderea amestecului de aer-carburant intr-un motor stationar cu ardere interna. Bosch a fost primul producator care a adaptat sistemul de aprindere cu magnetou de joasa tensiune la motorul unui autovehicul. Acesta a fost urmat, in 1902, de sistemul de aprindere cu magnetou la inalta tensiune Bosch. Astfel, succesul comercial a fost asigurat, compania fiind propulsata pe pozitia de lider in furnizarea de tehnologie auto. Dezvoltand un sistem de aprindere fiabil, Bosch a gasit solutia ideala pentru una dintre cele mai mari probleme tehnice din primii ani ai industriei de automobile. Inovatia a reprezentat, de asemenea, primul capitol din povestea de succes a companiei Bosch ca furnizor de piese auto. In 1901, Robert Bosch a reusit sa-si deschida propria fabrica in domeniu, cu un numar de 45 de angajati.
Sub indrumarea lui Robert Bosch, compania a dezvoltat o serie de inovatii tehnice si tehnologice care au facut viata cotidiana si munca oamenilor mult mai sigure, confortabile si eficiente. Exemplele includ stergatoarele de parbriz, pompa de injectie diesel si sculele electrice.
Bosch a fondat prima sa filiala in afara Germaniei, in Regatul Unit al Marii Britanii, in anul 1898. Acesta a fost inceputul unei expansiuni globale, noi sedii si locatii de productie fiind infiintate in toate colturile lumii. Decizia timpurie de a cultiva prezenta globala a companiei si de a transforma afacerea intr-o retea internationala de dezvoltare, productie si vanzari a fost una dintre cele mai importante initiative strategice intreprinsa de Robert Bosch.
Robert Bosch a fost un antreprenor cu constiinta sociala. „Angajatorul si angajatul sunt in mod egal dependenti de soarta companiei lor”, a scris intr-un eseu datand din anul 1920. In 1906, cand a devenit unul dintre primii angajatori care a introdus programul de lucru de opt ore, Bosch s-a dovedit a fi inca o data un vizionar. Prin reducerea orelor de lucru, Robert Bosch a usurat munca lucratorilor sai si, in acelasi timp, a crescut productivitatea prin introducerea unui al doilea schimb. Cu alte cuvinte, aceasta a fost o decizie antreprenoriala prin care au beneficiat in egala masura atat compania, cat si forta de munca. Pe langa faptul ca a facut mai multe donatii pentru initiative civice si cauze caritabile, Robert Bosch a dotat complet un spital din Stuttgart, care inca ii poarta numele. In plus, pregatirea continua a asociatilor sai a reprezentat un subiect extrem de important pentru Robert Bosch. In 1913, a infiintat un departament de ucenicie, cu un atelier de pregatire propriu. Si in prezent, pregatirea asociatilor ocupa un loc important in compania Bosch. Numai in 2010, fiecare asociat din intreaga lume a participat, in medie, la doua cursuri de pregatire.
Robert Bosch a murit la Stuttgart, in data de 12 martie 1942. In testamentul sau, el a stabilit principiile fundamentale pe care trebuie sa le urmeze succesorii sai. Independenta financiara si autonomia companiei Robert Bosch GmbH au fost deosebit de importante pentru el, din moment ce acestea ar asigura viitorul si succesul pe termen lung al companiei. Dupa finalul celui de-al doilea razboi mondial, testamentul lui Robert Bosch a trasat calea pentru dezvoltarea companiei sale catre furnizorul global de tehnologie si servicii din zilele noastre – in 2011 se asteapta ca asociatii companiei (aproximativ 300.000) sa genereze vanzari de peste 50 de miliarde de euro. Cresterea incununata de succes a companiei a fost marcata de progres tehnologic si responsabilitate sociala corporativa – exact asa cum si-ar fi dorit fondatorul companiei.