2011 a fost un an important pentru compania Bosch, deoarece s-au implinit 125 de ani de la infiintarea concernului german si 150 de ani de la nasterea fondatorului companiei. Principiile si valorile sociale promovate de Robert Bosch, fondatorul companiei, continua sa influenteze cultura corporatista a Grupului Bosch. Chiar si dupa 125 de ani, multe dintre valorile, atitudinile si principiile sale – precum credibilitatea, seriozitatea si legalitatea – sunt valabile si in prezent, aflandu-se la baza responsabilitatii sociale si antreprenoriale a Grupului Bosch.
La 15 noiembrie 1886, Robert Bosch a deschis la Stuttgart „Atelierul de mecanica fina si inginerie electrica”. Cu numai doi angajati la inceput, atelierul avea ca obiect de activitate fabricarea si instalarea tuturor tipurilor de echipamente electrice, inclusiv telefoane si sonerii electrice. Capitalul initial de 10.000 marci a fost epuizat in scurt timp, compania fiind nevoita sa apeleze la imprumuturi bancare. Robert Bosch a investit marea parte din profitul modest al companiei in utilaje moderne.
In 1887, la cererea unui client, Bosch a produs primul dispozitiv de aprindere cu magnetou, pe baza unui produs fabricat de Deutz, un constructor de motoare din Koln. Insa nu l-a copiat pur si simplu, ci l-a imbunatatit, fidel conceptiei sale de mai tarziu referitoare la perfectionarea continua. In 1897, Bosch a fost prima persoana care a reusit sa adapteze dispozitivul de aprindere cu magnetou la motorul unui autovehicul. Astfel, el a gasit solutia ideala la una dintre cele mai mari probleme tehnice din primii ani ai industriei auto.
In primii ani de existenta, compania infiintata de Robert Bosch si-a schimbat sediul de mai multe ori. In 1900, acesta a inceput constructia propriei fabrici din Stuttgart. La 1 aprilie 1901, cei 45 de angajati s-au instalat in noua „Fabrica de inginerie electrica Robert Bosch”. In aceeasi zi, fostul ucenic Honold Gottlob a revenit in cadrul firmei, iar in decurs de un an, acesta a pus la punct un sistem de aprindere cu magnetou de inalta tensiune si bujii cu scanteie. La prezentarea primului prototip, in decembrie 1901, Robert Bosch a fost foarte impresionat: „Cu acest produs ai dat lovitura!” Aceasta fraza a marcat inceputul unui lung sir de inovatii Bosch.
Pentru a putea deservi si clientii din afara Germaniei, Bosch a creat reprezentante locale, mai intai in Marea Britanie, in 1898, iar un an mai tarziu in Franta si Austro-Ungaria. In scurt timp, Bosch s-a extins in aproape toate tarile europene. In 1906, au urmat primii pasi pe alte continente: in 1906 Statele Unite si Africa de Sud, in 1907 Australia, in 1908 Argentina, in 1909 China. Dar nu numai vanzarile s-au extins pe plan mondial, ci si productia. Inca din 1905, Bosch a infiintat o uzina de productie la Paris. In 1912, a inceput activitatea de productie in SUA, intr-o fabrica noua din Springfield, Massachusetts.
In 1913, Bosch a lansat pe piata o noua inovatie istorica pentru industria auto: sistemul de iluminare pentru autovehicule. Acesta a fost primul sistem complet fabricat de Bosch si care a constituit baza instalatiilor electrice din dotarea autovehiculelor moderne. Compania a deveni un furnizor international de componente pentru industria auto.
Odata cu izbucnirea Primului Razboi Mondial in 1914, compania Bosch a fost nevoita sa-si adapteze intreaga productie la necesitatile armatei. Insa Robert Bosch nu dorea sa profite de pe urma razboiului si a suferintei provocate de acesta si, din acest motiv, profitul obtinut din contractele de armament, aproximativ 20 de milioane de marci, a fost donat in scopuri caritabile.
Pana in 1925, capacitatea de productie si numarul de angajati au crescut constant, dar in toamna anului 1925 piata auto europeana s-a prabusit dramatic. Scaderea vanzarilor a lovit din plin compania Bosch, iar numarul de angajati a scazut in doar cateva luni de la circa 13.000 la 8.000.
Criza a demonstrat cat de periculoasa putea fi specializarea intr-o singura ramura industriala. Prin urmare, conducerea a cautat sa se impuna si in alte domenii de activitate. Astfel, in 1928, Bosch a lansat prima sa scula electrica, o masina de tuns, iar in 1933, odata cu primul frigider Bosch, a inceput productia de aparate electrocasnice. In 1932, Bosch a preluat afacerile companiei Junkers in domeniul termotehnicii. In acelasi an, Blaupunkt a lansat primul radio auto din Europa produs in serie. In anii 1920, Bosch si-a extins constant oferta de produse si in domeniul tehnologiei auto, producand de exemplu faruri de bicicleta, acumulatori, claxoane Bosch, stergatoare de parbriz sau semnalizatoare de directie. O evolutie importanta a avut loc in 1927, odata cu introducerea pompei de injectie diesel, initial numai pentru camioane, iar din 1936 si pentru autoturisme.
Odata cu izbucnirea celui de-al doilea razboi mondial, in 1939, Bosch a trebuit sa-si reorienteze intreaga productie, aceasta perioada fiind extrem de dificila pentru companie. Robert Bosch si alti membri din conducerea companiei au sustinut rezistenta impotriva regimului nazist si au oferit ajutor financiar victimelor persecutiilor sau le-au ajutat sa emigreze. De aceea, Memorialul Victimelor Holocaustului al Statului Israel i-a decernat in 1969 lui Hans Walz, ca reprezentant al companiei Bosch, titlul de „Drept intre popoare”. Pentru a se asigura ca ramane in proprietatea familiei, Robert Bosch a modificat forma de organizare a companiei in 1937, din societate pe actiuni in societate cu raspundere limitata. La incheierea razboiului, in 1945, o mare parte a fabricilor Bosch fusesera distruse de bombardamentele devastatoare. Robert Bosch nu a fost insa martor la aceste distrugeri, el murind la 12 martie 1942.
Dupa 1945, Bosch a reusit, in ciuda situatiei extrem de dificile, sa reia neasteptat de repede sirul succeselor de care se bucurase anterior. Reforma monetara germana din 1948 a fost urmata de o dezvoltare rapida a companiei. In 1952, Bosch a trebuit sa accepte ca brevetele sale sa devina accesibile concurentei iar toate sucursalele si fabricile aflate in afara Germaniei au ramas expropriate. Astfel, a fost necesara o relansare de la zero a activitatilor desfasurate de companie la nivel global. Cu toate acestea, in 1956, reteaua de reprezentante si ateliere de service se extinsese din nou in peste 130 de tari. Bosch a dezvoltat tot mai mult productia in afara granitelor tarii.
In 1964, executorii testamentari au pus bazele actualei organizari a companiei. Administratia patrimoniului Bosch GmbH a achizitionat in 1964, de la mostenitorii fondatorului, majoritatea capitalului social al companiei Robert Bosch GmbH. Drepturile de vot au trecut astfel la Robert Bosch Industrietreuhand KG (Trustul Industrial Robert Bosch), care a indeplinit din acel moment rolul de administrator al companiei. Pentru a sublinia angajamentul social al firmei, in 1969 Administratia patrimoniului Bosch si-a schimbat numele in Robert Bosch Stiftung GmbH (Fundatia Robert Bosch). Pana in prezent, fundatia a activat si activeaza in domeniile educatiei, sanatatii, relatiilor internationale, culturii si stiintei. In prezent, fundatia detine 92% din capitalul social al Robert Bosch GmbH. Restul apartine preponderent familiei Bosch. Aceasta organizare reprezinta si astazi fundamentul independentei manageriale si financiare a Grupului Bosch. Profiturile obtinute raman in mare parte in cadrul companiei si sunt utilizate pentru a-i asigura viitorul.
Criza economica mondiala din 2008-2011 a determinat o scadere de circa 15% a cifrei de afaceri inregistrata de grupul Bosch in anul 2009 (aproximativ 38,2 miliarde de euro) si, pentru prima data dupa cel de-al doilea razboi mondial, compania a inregistrat pierderi operationale. Dar in 2010, Bosch depasise deja criza, inregistrand cea mai ridicata cifra de afaceri din istoria sa iar in 2011, Bosch va trece pragul de 50 de miliarde de euro.