Europa n-a mai cunoscut un an atat de slab, dupa 1995! Scaderea inmatricularilor cu 7,8% in 2012 echivaleaza cu aproape un milion de automobile mai putin, comparativ cu anul precedent. In total, anul trecut s-au inmatriculat in Europa 12,5 milioane de automobile noi. Iar scaderea cu 16% inregistrata in decembrie nu prevesteste nimic bun nici pentru 2013!
Doar doua dintre principalele 10 piete nationale din Europa au incheiat anul 2012 in crestere: Marea Britanie (+5,3%, 2,04 milioane de unitati) si Elvetia (+2,9%, 328.000 unitati). Germania, cea mai importanta piata de pe continent, s-a mentinut pe o pozitie de echilibru relativ, cu 3,08 milioane de unitati, in scadere cu 100.000 fata de 2011. Franta completeaza podiumul european, dupa Germania si Marea Britanie, cu 1,9 milioane de unitati (-13,9%).
In Europa de Est, singurele tari cu cresteri au fost Ungaria si Estonia. Cu 66.436 unitati, Romania a avut o scadere cu -18,7%.
Pe marci, singura evolutie pozitiva din Top 10 a avut-o Audi, cu +3,7%. Alaturi de aceasta, alte 6 marci au avut cresteri in 2012: Skoda (+1,7%), Hyundai (+9,4%), Kia (+14,6%), Land Rover (+34,5%), Jeep (+19%) si Jaguar (+2,5%).
In rest, “suferinta” pe toata linia, chiar si in cazul liderului Volkswagen. Marele perdant este insa Renault, care a retrogradat de pe podium si a inregistrat o scadere de peste 20%. Scaderi mari au mai inregistrat Opel (-15,6%, la 834.790 unitati) si Peugeot (-13%, la 793.052 unitati).
Iata tabloul primelor 10 marci din Europa, in functie de unitatile inamtriculate in 2012 (in paranteze, evolutia fata de 2011):
1. Volkswagen 1.607.472 (-4,2%)
2. Ford 939.409 (-13%)
3. Opel/Vauxhall 834.790 (-15,6%)
4. Renault 813.278 (-22,2%)
5. Peugeot 793.052 (-13%)
6. Audi 704.219 (+3,7%)
7. Citroen 671.957 (-12,8%)
8. BMW (641.083) (-0,1%)
9. Mercedes 586.631 (-0,9%)
10. FIAT 581.885 (-14,9%)