BMW Seria 8, dupa 25 de ani
11.06.2014
        
Distribuie acest articol!   

Aproximativ 260 de fani si 120 de automobile s-au reunit la Munchen si Dingolfing pentru o intalnire internationala organizata de BMW Group pentru a sarbatori aniversarea unui coupe exclusivist de lux, BMW Seria 8. La lansarea sa pe piata era un model de avangarda si isi pastreaza stralucirea atemporala chiar si in prezent, chiar daca au trecut 25 de ani de cand BMW Seria 8 a avut premiera mondiala. Comunitatea internationala a fanilor modelului s-a reunit recent in Bavaria pentru a sarbatori, iar evenimentele au inclus o parada spectaculoasa la sediul BMW Group, prin care pasionatii au evidentiat dragostea comuna pentru acest model.

Evenimentul a fost un efort comun realizat de cluburile BMW Seria 8 8er.org (comunitatea internationala Seria 8) si ClubE31 Worldwide Owners Group e.V., cu sustinerea biroului international BMW Club. 260 de participanti din 20 de tari au inceput programul cu un tur al uzinei BMW din Dingolfing, unde, intre 1989 si 1999, a fost produs BMW Seria 8. Al doilea punct de atractie a fost reunirea membrilor clubului si a automobilelor la Muzeul BMW si la sediul central BMW – celebra cladire Patru Cilindri – din Munchen pentru o fotografie de grup. Modelele BMW Seria 8 aliniate in formatie dupa nuantele culorilor au creat o imagine impresionanta si au reprezentat o atractie suplimentara pentru vizitatorii Muzeului BMW si BMW Welt.

BMW Seria 8 s-a evidentiat ca un model de referinta in istoria coupe-urilor BMW care dateaza inca din anii 30. Cu un design curat, automobilul cu numele de cod E31 a lansat o provocare celor mai elegante coupe-uri sport din lume printr-un concept caracterizat de eleganta, atribute de performanta impresionante, o varietate de inovatii si exclusivitate. BMW 850i, prezentat la Salonul Auto de la Frankfurt din 1989, a reprezentat o demonstratie a experientei in dezvoltare pe care o detinea constructorul auto din Munchen, dezvaluind nu doar noul limbaj de design revolutionar, ci si o serie inegalabila de detalii tehnologice care isi faceau debutul in industria auto. Designul caroseriei cu forma de pana era evidentiat, in principal, de capota lunga in coborare (care ascundea farurile retractabile), liniile cursive, absenta montantilor B si un spate taiat drept – toate acestea etalau dinamica si farmecul noului coupe.

Mai mult, BMW 850i a urmat sedanului de lux BMW 750i, lansat cu doi ani inainte, ca al doilea automobil german cu motor V12 din perioada postbelica. Propulsorul de 5,0 litri dezvolta 220 kW/300 CP si un cuplu maxim de 450 Nm, astfel ca modelul cu 2+2 locuri si o masa de 1.790 kg accelera de la 0 la 100 km/h in 6,8 secunde.

Transferul puterii catre puntea spate se realiza fie printr-o transmisie manuala cu sase trepte, dezvoltata special pentru BMW 850i, fie printr-una automata cu patru trepte, in timp ce puntea spate – un adevarat pionierat -, cu suspensie cu cinci brate, isi sarbatorea premiera cu acest coupe de lux. Automatic Stability Control plus Traction (ASC+T / controlul automat al stabilitatii si tractiune), servodirectia in functie de viteza si sistemul Electronic Damper Control (EDC / controlul electronic al suspensiei), introduse optional in primavara anului 1990, au fost printre detaliile care au contribuit la impunerea identitatii distinctive a BMW Seria 8 ca automobil. Presa auto a considerat BMW 850i ca fiind "un coupe de catifea si matase" si "simbioza perfecta de putere si confort". Dupa primul test cu automobilul, revista auto germana "auto, motor und sport" a scris: "BMW a echipat 850i cu tot arsenalul high-tech necesar pentru a ajunge in frunte". Si, atragand atentia asupra tehnologiei sasiului BMW Seria 8, revista "Auto Bild" a comentat: "Trebuie sa fii experimentat pentru a fi crezut, in special prin virajele de mare viteza de pe autostrazi: denivelari, rosturi de dilatare – socuri care, cu siguranta, ar declansa impulsuri bruste de adrenalina in alte automobile – lasa pilotul 850i total netulburat".


Cea de-a doua versiune a motorului cu 12 cilindri a fost adaugata in gama anului 1993. Cu o capacitate extinsa la 5,6 litri, propulsorul oferea varfului de gama BMW 850 CSi o putere maxima de 280 kW/381 hp si un cuplu maxim de 550 Nm. Sprintul de la 0 la 100 km/h putea fi realizat astfel in mai putin de 6 secunde. Pentru a lua in considerare aceste performante superioare, BMW 850 CSi a fost echipat si cu un nou sistem dinamic, care includea si cinematica activa a puntii spate. Astfel, rotile spate reactionau in functie de viteza si unghiul de directie ale automobilului si virau in aceeasi parte pentru a optimiza stabilitatea directionala in virajele abordate dinamic si la manevrele bruste de evitare. Sistemul electrohidraulic de la BMW Seria 8 a fost precursorul Integral Active Steering (directia adaptiva integrala), facilitate disponibila in prezent la BMW Seria 7, BMW Seria 6 si BMW Seria 5.

Pana in 1999 au fost produse 30.621 de unitati BMW Seria 8, 24 dintre acestea fiind realizate manufacturier la uzina BMW din Rosslyn, in Africa de Sud. Din motive fiscale, asamblarea automobilelor in uzina sud-africana era mult mai eficienta din punct de vedere al costurilor decat importul acestora, ca produs finit. Peste doua treimi din toate coupe-urile BMW Seria 8 au fost produse cu motoare V12 si doar unul din sase era echipat cu transmisia manuala cu sase trepte. Din totalul modelelor produse, varful de gama BMW 850 CSi a reprezentat 1.510 unitati. Modelul de inalta performanta a fost disponibil exclusiv cu transmisie manuala, din dorinta de a-i mentine caracterul sportiv.

Turul uzinei din Dingolfing a permis pasionatilor prezenti la reuniunea BMW Seria 8 sa vada si un prototip spectaculos al coupe-ului de lux. Aceasta varianta unicat BMW Seria 8 a fost realizata in 1991 si dispunea de motor V12 complet nou – dezvolta aproximativ 550 CP -, de tehnologie a sasiului adaptata cu precizie la propulsor si de dotari specifice ale caroseriei cu aerodinamica si caracteristici de debit optimizate. Dezvoltat in comun de BMW Motorsport GmbH si BMW Technik GmbH, acest automobil supersport a fost utilizat ca banc de teste pentru tehnologii si inovatii si era baza de dezvoltare pentru un model M care nu a mai fost produs niciodata. Dar tehnologiile dezvoltate acolo au fost baza pentru altele modele, motorul sau a reprezentat baza propulsorului V12 care a echipat legendarul McLaren F1, multa vreme cea mai rapida masina sport din lume. Acest propulsor ramane si acum cel mai puternic motor produs vreodata de BMW pentru un automobil de serie.

Distribuie acest articol!