Euro 6 este o reglementare a Uniunii Europene care stabileste standardele de emisii pentru autovehicule. „Euro 6 va face ca autovehiculele cu motor diesel sa fie la fel de ecologice ca cele cu motor cu aprindere prin scanteie”, a declarat Dr. Rolf Bulander, membru al consiliului de administratie Robert Bosch GmbH, responsabil pentru tehnologia sistemelor de propulsie.
Principalul obiectiv al noii reglementari este stabilirea unor limite mai scazute privind emisiile de particule si oxizii de azot ale autovehiculelor. Incepand cu 1 septembrie 2014, autovehiculele diesel pot emite cel mult 80 de mg de oxizi de azot per kilometru (in timp ce autovehiculele cu motor cu aprindere prin scanteie pot emite cel mult 60 de mg per kilometru). Aceste valori inlocuiesc limita anterioara de 180 de mg per kilometru. Incepand cu 1 ianuarie 2015, toate autovehiculele noi puse in vanzare trebuie sa respecte limitele impuse de Euro 6.
Care este obiectivul legislatiei europene privind emisiile?
De la adoptarea standardului Euro 1 in 1993, emisiile provenite din traficul rutier au fost reduse drastic. Tehnologia auto avansata reduce emisiile de compusi cum ar fi CO2, oxizi de azot si particule. Progresul tehnic in materie de sisteme de propulsie are, de asemenea, efect: din 1990, emisiile de particule ale motoarelor diesel au fost reduse cu aproximativ 99 la suta, iar motoarele diesel moderne emit cu aproximativ 98 la suta mai putini oxizi de azot fata de autovehiculele echivalente de la inceputul anilor 1990. Pe masura ce electrificarea sistemelor de propulsie continua sa progreseze, nivelul emisiilor va fi redus si mai mult.
Autovehiculele vor fi acum mai scumpe?
Preturile pentru modelele care respecta standardul Euro 6 se afla, in general, la acelasi nivel cu preturile modelelor comparabile ce respecta standardul Euro 5. Uneori, modelele cu Euro 6 sunt prevazute cu dotari suplimentare – de exemplu, o transmisie diferita sau pneuri diferite – care ridica pretul. Daca inlaturati costul suplimentar al acestor dotari aditionale, veti constata ca nu exista o crestere considerabila a pretului modelelor care respecta standardul Euro 6.
Cum modifica standardul Euro 6 tehnologia autovehiculelor diesel?
Autovehiculele diesel necesita un sistem de tratare a gazelor de evacuare perfect adaptat pentru a respecta limitele mai scazute stabilite de standardul Euro 6. Pentru autovehiculele cu o greutate de pana la aproximativ 1.700 kg, este suficient un catalizator cu stocarea oxizilor de azot, ce are un cost redus. „Pentru autovehiculele grele poate fi utilizat doar un catalizator SCR cu AdBlue”, a declarat Dr. Markus Heyn, presedintele diviziei sisteme diesel din cadrul Robert Bosch GmbH. Acest sistem injecteaza AdBlue, o solutie inodora de uree, care transforma oxizii de azot in vapori de apa si azot gazos, compusi inofensivi. Realimentarea cu AdBlue se face cu ocazia lucrarilor de service efectuate in mod regulat.
Ce modificari aduce standardul Euro 6 pentru soferi?
Standardul Euro 6 nu schimba nimic pentru persoanele care detin deja autovehicule. Acestia pot continua sa isi utilizeze autovehiculele la fel ca inainte. Cumparatorii de autovehicule noi trebuie sa tina cont de trecerea la standardul Euro 6 in cazul in care doresc sa aiba un model echipat cu tehnologie de ultima ora.