BMW 3.0 CSL - o legenda, la 40 de ani
25.01.2015
        
Distribuie acest articol!   

Prin participarea la cursa de 24 de ore de la Daytona, din aceste zile, BMW marcheaza un eveniment special – 40 de ani de la debutul oficial in cursele de motorsport in Statele Unite. Protagonistele acelui debut din 1975 au fost doua modele BMW 3.0 CSL, un automobil legendar, care a marcat profund imaginea sportiva a marcii.

"O companie este ca o fiinta umana. Atata timp cat face sport, este sanatoasa, antrenata, plina de entuziasm si performanta". Aceasta este faimoasa declaratie a lui Robert A. Lutz, pe atunci membru in Consiliul Executiv BMW AG responsabil pentru vanzari. Cuvintele marcau lansarea BMW Motorsport GmbH in 1972. La conducerea noii companii avea sa vina Jochen Neerpasch, fost pilot Porsche si manager pentru Europa la Ford Racing, care completa astfel o echipa de management noua, plina de entuziasm. Rolul BMW Motorsport avea sa devina esential pentru imaginea si popularitatea BMW, urmand spusele lui Lutz. BMW Motorsport GmbH, care ulterior avea sa fie redenumita M GmbH, este compania care avea sa deschida noi teritorii de performanta pentru BMW prin gama de modele M si a definit imaginea sportiva a marcii.

Primul proiect important al noii companii avea sa fie BMW 3.0 CSL, un automobil care s-a impus imediat prin performante remarcabile pe circuit. In spatele volanului au stat nume mari, precum Niki Lauda, Hans-Joachim Stuck, Dieter Quester sau Pierre Dieudonne.

In perioada 1973-1979, BMW 3.0 a castigat consecutiv titlul in Campionatul European de Turisme, cu piloti precum Dieter Quester (Austria) sau Pierre Dieudonne (Belgia). In cursele de anduranta, BMW 3.0 CSL continua dominatia BMW la Nurburgring, cu o victorie in 1973 ce a purtat semnatura lui Niki Lauda si a germanului Hans-Peter Joisten. La Spa, modelul a reusit doua victorii – dintr-o serie de cinci succese consecutive ale BMW – in anii 1973 si 1976.

De asemenea, BMW 3.0 CSL a fost protagonistul debutului oficial BMW in competitiile de motorsport din Statele Unite, in spectaculoasa competitie IMSA, clasa GTO. Prima cursa a avut loc in urma cu exact 40 de ani, in 1975, la Daytona. Prima victorie avea sa vina in a doua etapa a sezonului, in cursa de 12h de la Sebring. In total, BMW Motorsport incheia sezonul cu cinci victorii, avandu-i ca protagonisti pe Hans-Joachim Stuck, Dieter Quester sau Brian Redman. Un an mai tarziu, in 1976, acelasi BMW 3.0 CSL – pilotat de trioul format din Peter Gregg (SUA), Brian Redman (UK) si John Fitzpatrick – avea sa obtina victoria si in cursa de 24h de la Daytona.

Acest weekend este marcat de cursa de 24h de la Daytona. Doua modele BMW Z4 GTLM sunt inscrise in aceasta cursa, cu numerele de concurs 24 si 25. Este vorba de aceleasi numere pe care le-au purtat modelele BMW 3.0 CSL in urma cu 40 de ani.

Alaturi de palmares, designul impresionant al BMW 3.0 CSL a marcat profund imaginea sportiva a marcii, modelul castigandu-si in timp supranumele de Bat Mobile. BMW 3.0 CSL a venit si cu o serie de inovatii deosebit de importante pentru BMW. Sub supervizarea lui Paul Rosche a fost prezentat, in premiera pentru istoria marcii, primul motor cu sase cilindri dispusi in linie, cu patru supape pe cilindru. La finalul carierei sale, sub denumirea de Turbo-Coupe, BMW 3.0 CSL, care avea un motor cu capacitatea de trei litri, dezvolta nu mai putin de 800 CP. Printre cele mai puternice modele, care a debutat in 1976 cu piloti precum Ronnie Peterson la volan, s-a numarat o versiune CSL cu 3,2 litri bi-turbo. Puterea a trebuit chiar limitata la 750 CP. Acelasi propulsor era si baza pentru monoposturile March din Campionatul European de Formula 2 si asigurau patru titluri in 1974,1979 si 1980 si 1982, cu pilotii Patrick Depailler, Bruno Giacomelli, Marc Surer, respectiv Corrado Fabi.

O alta inovatie si premiera importanta a fost sistemul ABS care a debutat pe 3.0 CSL incepand cu 1974, inainte de lansarea pe un model de serie – BMW Seria 7.

Tot in urma cu 40 de ani, BMW 3.0 CSL a fost modelul care a pus bazele proiectului BMW Art Cars. Pasionat de curse auto, Herve Poulain l-a rugat pe prietenul sau, artistul american Alexander Calder, sa-i picteze automobilul cu care urma sa participe la cursa de 24 de ore de la Le Mans. Chiar daca nu a terminat celebra cursa de anduranta, modelul BMW Art Car a atras atentia celor pasionati de automobile, dar si de arta. Dupa un singur an, modelul se intoarce pe circuitul de la Le Mans – si de aceasta data, automobilul a beneficiat de un design special – realizat de Frank Stella -, fiind cel de-al doilea BMW Art Car care a luat parte la Le Mans, o traditie care avea sa fie continuata si in anii ce vor urma.

 

 

 

 

 

Distribuie acest articol!