Paralele latine – quo vadis piata auto din Italia si Romania?

13 mai 2018,



Dupa mai multe articole dedicate dezvoltarii parcului de autovehicule electrice in tarile din nordul Europei, este timpul sa privim la ce se intampla in sud, mai aproape de casa si de sufletul nostru latin.

Analizand informatiile compilate de ICCT (The International Council on Clean Transportation) despre piata auto din Italia, am putea invata cate ceva aplicabil si in Romania.

Autorul, Uwe Tietge, enumera in primul paragraf motivele pentru care considera ca Italia aluneca in prezent in directia opusa majoritatii tarilor dezvoltate.

Doua elemente ne-au atras imediat atentia: vanzarea minuscula de autovehicule electrice si cresterea numarului de autovehicule diesel inmatriculate. Daca situatia pare cunoscuta este fiindca o intalnim, la alta scara dar in aceasi directie, si pe piata romaneasca.

In timp ce tarile nordice au incurajat achizitia de vehicule electrice prin masuri fiscale si administrative, Italia a decis sa acorde subventii de 1.500 pana la 3.500 de euro motoarelor care pot functiona cu GNC (gaz natural comprimat) sau GPL (gaz petrolier lichefiat), pentru ca emit o cantitatea mai mica de CO2 decat un motor pe benzina cu perfomante similare.

O analiza amanuntita publicata de WRI (World Resources Institute) indica insa posibilitatea ca scaparile accidentale de gaz sa anuleze beneficiile legate de arderea mai curata decat benzina.

Analizand tendintele segmentului diesel pe cele cinci piete auto majore europene (Germania, Franta, Anglia, Spania si Italia), este vizibila scaderea vanzarilor diesel, cazut in dizgratie dupa scandalul declansat de Volkswagen in SUA, cu exceptia Italiei.

Nu poate scapa asemanarea cu situatia din Romania, unde transformarea parcului auto dintr-un raport benzina 75% / diesel 25% in 2007, a ajuns la 58% benzina / 42% diesel la finalul anului 2017, dupa 11 luni de la eliminare taxei de mediu.

In ultima parte a articolului, autorul analizeaza preocuparile grupului FIAT pentru indeplinirea normelor europene de poluare. Nu este lipsit de importanta faptul ca, anul trecut, EPA* (Environmental Protection Agency din SUA), a depus o plangere impotriva grupului FCA (Fiat Chrysler Automotive), pentru incalcari ale normelor de poluare din SUA.

*Amintim cititorilor ca EPA este agentia guvernamentala americana care impreuna cu CARB (California Air Resource Board) a demascat firma Volkswagen si a dus la penalizarea acesteia cu zeci de miliarde de dolari si arestarea si condamnarea unui manager Volkswagen de rang inalt in SUA, Eric Schmidt, la sapte ani de inchisoare. Investigatiile si arestarile continua in Germania si SUA.

Cu toate semnalele de avertizare, autorul incheie analiza pietei din Italia cu incredere, afirmand ca Italia si FIAT au cu siguranta talentul ingineresc de care are nevoie transformarea majora spre electrificare din industria auto, dovada fiind cele noua titluri de “Masina Anului in Europa” obtinute incepand din 1964, de cand s-a initiat acest premiu. Planurile actuale sunt de a electrifica 50% din modelele FCA pana in 2022, incepand cu Maserati.

Analiza pietei auto din Italia din punctul de vedere al ICCT se incheie cu urmatoarea constatare: “Nu exista dubii ca Italia merge in directia gresita, dar nu este prea tarziu pentru o intoarcere cu 180 grade”.

 

Opinia autorului:

Ca urmare a pretului in scadere al automobilelor cu propulsie diesel pe piata vest-europeana, dupa scandalul Volkswagen, si mai recent dupa panica starnita de verdictul instantei germane, care a permis autoritatilor sa interzica accesul in orase pentru vehiculele diesel care nu indeplinesc normele de poluare europene, in Romania s-au importat masini diesel vechi, intr-un numar disproportionat de mare.

Este regretabil ca nu invatam din experienta altora (de exemplu cea chineza), ca motorizarea exploziva cu masini vechi, poluante, are urmari grave pentru sanatatea publica. In timp ce pretul social pentru tratarea bolilor este enorm, pierderile premature de vieti omenesti din cauza poluarii sunt de neinlocuit.

Decese premature legate de poluare in 2013

Extras din tabelul 10.1 EEA (European Environment Agency Comisia Europeana de Mediu)

Decese premature legate de expunerea la PM2.5, NO2, si O3 in 41 tari europene si EU28, 2013

 

Opinia electromobilistului:

Privind evoluatia pietei din nordul Europei, comparativ cu cea din Italia, care este modelul de urmat pentru Romania?

Va multumim pentru colaborare.

db

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *