O saptamana de naveta zilnica, la volanul unui automobil electric
23.10.2018
        
Distribuie acest articol!   

A mai trecut o saptamana, incheind prima luna si testele la Timisoara, din cadrul proiectului nostru de electromobilitate, perioada de timp in care am experimentat viata de zi cu zi a unei familii care locuieste la casa, in apropierea unei aglomerari urbane din Romania, si lucreaza „la oras”.

Concret, automobilul electric utilizat in cadrul proiectului de educare electromobilistica initiat de revista online 24auto.ro impreuna cu partenerii Casa Auto Timisoara, Porsib Sibiu si Inspiroline este un Hyundai Ioniq, a fost utilizat in regim normal, de catre o familie care locuieste in spatiul periurban.

Inainte de a trece la detalii, trebuie adaugat ca pe parcursul saptamanii trecute am efectuat si 6 drive teste, cu prieteni, colegi si vecini care si-au manifestat interesul. Au fost teste de scurta durata, maximum 20 km. Autonomia, timpii de incarcare, comportamentul dinamic si costurile de exploatare au fost si acum, ca aproape de fiecare data, subiectele cele mai des abordate de catre cei care sunt interesati de utilizarea unui automobil electric in viata de zi cu zi.

Instalarea sezonului de toamna, cu dimineti mai reci si umede, combinate cu deplasarea in coloana, in stil “stop and go” si cateva stationari prelungite in blocaje de trafic, au influentat consumul mediu, energia electrica fiind utilizata pentru incalzirea habitaclului, a scaunelor si volanului, inregistrand la orele matinale valori de pana la 18 kWh, mai mari ca in saptamanile anterioare. Peste zi, odata cu ridicarea temperaturii, consumul a revenit la valorile stiute dinainte, cu o medie de 12,9 kWh/100 km pe parcursul celor 304 km, necesari navetei zilnice la locul de munca plus cateva drumuri pentru cumparaturi.

Pe masura ce vremea se raceste, observam o crestere a consumului mediu, de la valoarea indicata in specificatia tehnica 11,5 kWh/100 km, pana la un plus de 12% in ultima saptamana. Financiar, impactul ramane in limite rezonabile, cresterea consumului reprezentand un plus de 0,86 lei pentru 100 km, ceea ce mentine economicitatea automobililui electric sub valoarea de 8 lei pentru 100 km.

Incarcarea casnica, la priza de 220 V, cu ajutorul cablului inclus in dotari la livrarea automobilului, a fost si ea experimentata saptamana aceasta, in doua randuri. Practic, durata indelungata a incarcarii la priza casnica nu este deloc deranjanta, aceasta devenind un automatism, la fel ca incarcatul telefonului mobil, seara. Se deruleaza pe timpul noptii si este recomandata de producatorii de acumulatori, in locul incarcarilor repetate la putere ridicata, atunci cand nevoile calatoriei nu o cer neaparat.

In cazul nostru, doua astfel de incarcari, suplimentate cu o scurta vizita la o statie de putere de la Lidl, au fost suficiente pentru intreaga saptamana. In mod cert, la o utilizare „normala”, care presupune dus-intorsul zilnic si inca una-doua incursiuni pe zi, prin oras, o incarcare este suficienta pentru doua-trei zile!

La final, o remarca legata de stilul de condus: cu sistemul de regenerare setat pe treapta maxima, dupa doar cateva zile de „plimbare”, condusul in regim urban cu o singura pedala, prin dozarea acceleratiei, devine o obisnuinta! Sau, daca vreti, o joaca interesanta, cu efecte benefice asupra consumului si recuperarii de energie, uzurii sistemului de franare.

Ca o concluzie, la finalul acestei prime etape a proiectului nostru de electromobilitate, trei cifre retin atentia, in urma statisticii realizate de noi: Ioniq a parcurs pe durata unei luni un total de 2.160 km, consumul total fiind de 262 kwh. Iar costul total a fost de doar 162 de lei!

ec & db

Distribuie acest articol!