În Germania, încetarea subvențiilor pentru mașinile electrice, anunțată în decembrie anul trecut, a redus semnificativ înmatriculările din această categorie. Însă deși clienții cumpără acum mai puțin, constructorii rămân încrezători.
Este și cazul Grupului Volkswagen, care, de la scandalul Dieselgate, declanșat în urmă cu aproximativ zece ani, a investit masiv în mașinile electrice. În prezent, miza acestei provocări, pentru Volkswagen, este să facă investiția profitabilă, cu gama de modele ID.
Se pare că aceste modele au fost lansate prea devreme pe o piață aflată în plină tranziție, unde hibridizarea este în plină expansiune. Iar cifrele vorbesc de la sine. În luna mai, vânzările de mașini 100% electrice au scăzut cu 30,6% față de aceeași lună a anului trecut. Este a patra lună consecutivă de scădere, de la începutul anului.
Deloc surprinzător, scăderea vine în urma deciziei guvernului lui Olaf Scholz de a suprima brusc sprijinul guvernamental pentru achiziționarea de vehicule electrice. Motivul invocat a fost cel bugetar.
Per total, toate energiile combinate, conform cifrelor publicate de Agenția Federală de Automobile (KBA), înmatriculările au scăzut cu 4,3% față de aceeași perioadă a anului trecut. Dar cel mai mare declin s-a înregistrat acolo unde te-ai fi așteptat mai puțin: la mașinile electrice.
Dacă ponderea vânzărilor electrice este în scădere, cifrele pentru vehiculele hibride stagnează: -0,3% față de anul trecut. Iar în paralel, tehnologia termică progresează din nou! Vânzările de mașini pe benzină au crescut cu 2,1%, iar cele diesel cu 3,2%.
În fața acestei evoluții a pieței se aud din nou vociferări. Este în special cazul Federației Germane a Constructorilor Internaționali de Automobile (VDIK), care solicită „semnale și contramăsuri politice” pentru „restabilirea încrederii consumatorilor în mobilitatea electrică”. Iar pentru a revitaliza procesul de electrificare, se cere „să se accelereze extinderea infrastructurii de încărcare, precum și abordări strategice de reducere a prețului energiei electrice din Germania, unul dintre cele mai mari din UE”.
Piața germană este încă departe de nivelul de dinainte de pandemie. Comparativ cu 2019, diferența la vânzări totale de vehicule a înregistrat o scădere de 29%. Cauza? Prețurile în continuă creștere, în special în urma pandemiei, care a perturbat prețurile de pe piețe, iar apoi războiul din Ucraina.
Costul materiilor prime a crescut și, chiar dacă ulterior a scăzut, repercusiunile asupra volumelor reduse de vânzări sunt încă vizibile. Apoi, o altă dificultate constă în oferta în sine, care se concentrează exclusiv pe premium. Majoritatea constructorilor germani fiind premium, noile modele electrice sunt adesea mașini de ultimă generație.
Când apare o nouă tehnologie, aceasta este promovată mai întâi pe mașinile din gama de vârf, pentru a compensa costurile uriașe de cercetare și dezvoltare implementate de constructori. Deși tehnologiile au ajuns treptat în gama medie, acest „efect de cascadă” s-a oprit aici.
Nivelul de intrare în gamă rămâne dezolant de gol, cele mai ieftine modele compacte de pe piața germană fiind Volkswagen ID.3 sau Tesla Model 3, care se vând cu aproximativ… 40.000 de euro!
Așadar, Germania se chinuie să ofere vehicule electrice accesibile, iar singura speranță demnă de luat în seamă, în acest sens, este viitorul Volkswagen ID.2all, care ar trebui să apară undeva prin 2026, la un preț de start de circa 25.000 de euro. Tesla ar putea riposta cu Model 2 ceva mai ieftin, dar nimic nu este sigur nici în această privință.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!